Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration

Ditt konto

Sök

”Jag hoppas att appen aldrig blir klar”

Digitalt

För att läsa vidare behöver du en prenumeration

Läs gratis i fyra veckor

Redovisningsbyrån Setly i Stockholm var missnöjd med programvaruföretagens standardlösningar och gränssnitt mot kund. Lösningen blev att utveckla en egen app. Idag har Setly sex heltidsanställda it-utvecklare och systemet har hela 4000 användare. Bland kunderna märks elsparkcykelbolaget Voi och Tiptapp, en delningsplattform för småjobb.

”Många av våra kunder har flera bolag och när vi tittade på de vanliga ekonomisystemen tyckte vi att det var mycket stuprörstänkande när det gäller koncerner. Systemen visar bolag för bolag, medan vi ville kunna ge en överblick med flera bolag knutna till en användare. Dessutom tyckte vi inte att standardlösningarna var tillräckligt app-baserade”, säger Setlys vd:n och grundare Henrik Åhlin.

Setlys app är anpassad både för separata bolag men också för koncerner. Den kan användas för kvittohantering, leverantörsfakturor, fakturering, projektredovisning, attestering, avvikelser för lön och lönespecifikationer.

Setly har på fyra år ökat omsättningen från 2 till 16 Mkr. Under 2020 hoppas man öka omsättning med ytterligare 30 procent. Utåt sett är bolaget fortfarande en digital redovisningsbyrå, men en stor del av verksamheten kretsar kring programvaruutveckling.

Vad var det som gjorde att ni ville och vågade ta steget och utveckla något eget?

”Mycket handlar och att hjälpa våra kunder. Våra kunder var i behov av ett bättre gränssnitt och vi bestämde oss för att lösa problemet.”

Hur jobbade ni innan ni utvecklade den egna appen?

”I första skedet jobbade vi med Fortnox samt hade en leverantör med en white lable-lösning för tidrapportering. Vi hade dock redan då bestämt oss för att utveckla något eget”, säger Henrik Åhlin.

När blev appen klar?

”Den första appen släpptes i app-store 2016, men jag hoppas att appen aldrig blir klar, utan att våra kunder fortsätter utmana oss till att bli ännu bättre och mer kundanpassade.”

Hur mycket har det kostat att utveckla appen?

” Det är svårt att säga. Kanske 6-7 miljoner kronor, plus tusentals timmar av min egen tid.”

Använder ni appen endast inom byrån, eller har ni sålt er teknik till andra?

”Vi låter just nu en annan byrå prova tekniken. De har redan 60 av sina kunder inne i våra system. Man kan säga att de köpt vår teknik med white lable-lösning. För den byrån är uppsidan att de kan släppa löpande bokföring helt och hållet.”

Kan man säga att er branschkollega outsourcat redovisningen till Setly?

”Om du vill. Appen gör det mesta med hjälp av AI. De få verifikationer som inte systemet klarat av hanterar Setly semi-manuellt.”

Men ni har inte tagit över kunderna?

”Absolut inte. Byråns kunder möts som sagt av byråns namn när de använder appen, och byrån äger fortfarande sina kunder. Det är viktigt.”

Är byrån inte orolig för att tappa kundrelationen när de släpper den löpande bokföringen?

”Tvärtom. Det appen gör är att stödja byråns kundrelation så att de kan fokusera på rådgivningen. I takt med att branschen utvecklas kommer det bli allt tydligare att kunden framför allt är beredd att betala för verksamhetsstöd, snarare än redovisning.”

Kommer ni att sälja appen och redovisningsstödet till fler byråer?

”Det är planen.”

Många av era kunder verkar vara ganska stora. Har de typiskt sett en ekonomichef som ni jobbar mot?

”Kostnadsbesparingen med automatisering blir större ju större kunden är. Många av Setlys slutkunder har en egen ekonomifunktion, men de kanske inte har någon anställd som håller på med löpande bokföring och lön, eftersom de har outsourcat det till oss”, säger Henrik Åhlin.

Senaste från Revisionsvärlden