Fortnox nya provisionssystem oroar redovisningsbyråer
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Provisioner och så kallade kick-backs inom ekonomimjukvara kan en djungel, men lätt att förstå på ett teoretiskt plan. Om du som företagare går in på Fortnox webbplats kan du köpa program för bokföring och fakturering som ett paket. Du betalar 198 kronor/månad för att få tillgång till Fortnox molnbaserade mjukvara, som ett abonnemang. Om du i stället har en redovisningsbyrå med 100 kunder och vill köpa ekonomiprogram till allihop kan du försöka pruta.
Om Fortnox får 198 kronor/månad från ”redovisningsbyråns” kunder vill byrån nog ha provision på den försäljningen. Eller så köper redovisningsbyrån 100 programvarulicenser med en rejäl rabatt och kan sälja dessa vidare till småföretagen. Även om redovisningsbyrån skär emellan får småföretaget ett pris som uppfattas som lågt. Många mellanvarianter förekommer.
Revisionsvärlden har talat provisioner med flera olika redovisningsbyråer som arbetar i Fortnox. Villkoren varierar stort. En som har sju anställda får ingen provision alls. En byrå med fyra anställda får 20 procent. En tredje med nära 30 anställda får 25 procent.
”Ju större byrå, desto större provision eller rabatt. Driver du en enmansbyrå kan du kanske inte alls få någon provision. Redovisningskonsulter är sällan bra förhandlare eller särskilt duktiga på att driva företag”, säger en byråledare som vill vara anonym.
Samtidigt som byråerna i vissa fall får provision, betalar de samtidigt programvarulicenser till Fortnox för att själva få tillgång till systemen. I molnbaserad mjukvara kan småföretaget och redovisningskonsulten arbeta i samma system, i realtid. Kunden gör vissa uppgifter, redovisningskonsulten andra. Programvaruutvecklingen går snabbt, systemen kan delvis automatiseras.
Exempelvis kan en gårdsbutik bestämma att alla insättningar på bankkontot via ett visst swish-nummer ska bokföras som försäljning av jordgubbar.
Enligt flera redovisningsbyråer som Revisionsvärlden talat med säger Fortnox från årsskiftet säger upp sina nuvarande återförsäljaravtal med redovisningsbyråerna. I stället erbjuder man ett nytt provisionssystem i form av en trappa. Byråerna uppfattar trappan som en klar försämring mot idag.
”För kringkostnader som exempelvis lönespecifikationer och fakturatolkning där vi idag får 20 procent, verkar den nya maxnivån bli 7 procent – om vi ens når den nivån”, säger en byråledare.
Camilla Skoog, chef för affärsområdet Byrån på Fortnox har inte upplevt någon oro bland byråer med återförsäljaravtal.
”Tvärtom har många varit positiva till det nya upplägget. Ett fåtal byråer har hört av sig med funderingar. Det har då främst handlat om att man inte förstått det nya upplägget fullt ut och dess fulla potential. Vårt nya upplägg kommer att ge kickback på hela affären som byrån har mot sin kund, inklusive bland annat fakturaservice, och inte som innan bara på licenser. Våra byråer kommer alltså att få en bättre deal med det nya avtalet och har också större chans att påverka utfallet än de hade innan”, säger Camilla Skoog.
Trappan tycks premiera det digitala och moderna arbetssätt där kunden och systemen gör så mycket som möjligt, medan redovisningskonsulten har en övervakande funktion. En redovisningskonsult ser trappan som (ännu ett) försök av Fortnox att få in den stora grupp småföretag i systemen som idag överlåter i princip hela sin ekonomi till redovisningsbyrån. Dessa småföretag arbetar inte själva i programmen och behöver därför ingen licens. I stället betalar byrån som ”byråpartner” en licens på 199 kronor/per inloggad redovisningskonsult, som i sin tur kan använda systemen för ett obegränsat antal kunder. Fortnox vill kunna ta ut användarlicenser både från småföretagen och redovisningsbyråerna. Antalet inloggade användare är det viktiga. Om Fortnox sedan får betalt direkt av småföretaget eller om intäkten kommer genom redovisningsbyrån är däremot inte avgörande.
Hur mycket pengar programvarubolagen betalar i provisioner till redovisningsbyråer är omöjligt att veta. Fortnox omsatte 694 Mkr i fjol men i årsredovisning nämns provisioner endast i en fotnot (nr 19). Där anges en kostnad på 9,3 Mkr i form av “upplupen provision till återförsäljare”.
Detta tycks vara Fortnox skuld vid årsskiftet till byråer för upparbetad provision som ännu inte betalats ut.
”Den totala kostnaden är ingen officiell siffra”, säger Camilla Skoog.
Problemet för redovisningsbyråer med många gammaldags/analoga kunder är att de å ena sidan vet att de arbetar på ett ineffektivt sätt som inte premieras av moderna ekonomisystem. Å andra sidan, om de hjälper kunden in i de digitala systemen innebär det att delar av de intäkter som idag går till byrån i stället går till programvaruföretag. Det gängse rådet från programvarusektorn, branschorganisationer och forskare är att byrån ska gå från att utföra handgriplig redovisning till att syssla med rådgivning. Det kan handla om allt från skatteråd till att övervaka och finkalibrera de automatiserade ekonomisystemen. Många byråer tvivlar dock på kundernas betalningsvilja för rådgivning.
”Vi måste hitta nya tjänster att sälja till kunderna när nu Fortnox tar allt större delar av det byråerna tidigare alltid har sålt. Och för rådgivning erbjuder inte systemen mycket stöd. Med andra ord drar de undan mina intäkter och erbjuder mig nada”, som en byråledare uttrycker det.
Den byrå som inte gillar Fortnox nya provisionstrappa kan hota med att byta programvaruleverantör och ta kunderna med sig. Fortnox huvudkonkurrent är Visma, en internationell programvarukoncern med huvudkontor i Norge. Hogia och Björn Lundén är andra aktörer med liknande program. Norsk-svenska 24SevenOffice vill etablera sig på den svenska marknaden och har aktien på Spotlight Stock Market. Ytterligare en konkurrent är Bokio. Bolaget startade som ett gratis bokföringsprogram och marknadsförde sig direkt mot småföretag. På senare tid har man dels börjat ta betalt för viktiga delar av programmet, dels öppnat sin plattform för redovisningsbyråer som vill arbeta med kunder i systemet.
Frågan är hur realistiskt flytthotet är. De byråer som vill betala låga avgifter och samtidigt arbeta med ett obegränsat antal analoga kunder (som inte själva arbetar i programmen) är ointressanta för programvaruföretagen. De digitala kunderna som gör mycket själva och är villiga att betala för många olika delar av ekonomisystemet är attraktiva. Frågan är om dessa kan flyttas till ett konkurrerande system. Fortnox har investerat mycket i marknadsföring direkt mot företagen och marknadsför sig som ”småföretagens bästa vän”. De entreprenörer som själva arbetar i systemen och trivs med det kanske hellre byter redovisningsbyrå än ekonomiprogram, om de tvingas välja.
Texten publiceras i samarbete med Affärsvärlden.
Läs även kommentaren: Byråerna programvaruföretagens viktigaste säljkår.