Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration

Ditt konto

Sök

Var ligger redovisningskontorets “tipping point”?

Analys

För att läsa vidare behöver du en prenumeration

Läs gratis i fyra veckor

Handelsbankens strategiomläggning, som innebär att antalet kontor nästan halveras från 380 till 200 i Sverige, är intressant även för alla som driver redovisningsbyrå. Bank- och redovisningssektorn har flera likheter:

• Snabb teknisk utveckling och automatisering.

• Kunden eller systemen tar över många moment som tidigare utfördes av banken/byrån.

• Medan de traditionella bankerna utmanas av nischspelare som Klarna och Collector, nätmäklare och diverse låne-appar, möter de gamla redovisningsbyråerna konkurrens från uppstickare som Dooer, PE Accounting och Wint.

Inom både bank och redovisning blir kontoren allt mindre viktiga för kunden. Grundtjänsterna sköts digitalt. Även som arbetsplats har kontorets betydelse minskat under coronapandemin. Tillspetsat blir kontoret viktigast som en plats där man kan träffa kunden för att sälja rådgivningstjänster.

Inom bank har kontorsnedläggningarna pågått i decennier. Bara under de senaste dryga sex åren har de fyra storbankerna lagt ned vartannat kontor. Över 100 kontor om året har bommat igen i Sverige, enligt en sammanställning från Bankföreningen i Dagens Industri.

En rapport från analysföretaget Kearney spår att 40 000 europeiska bankkontor kommer att stänga under den kommande treårsperioden, vilket motsvarar vart fjärde kontor.

Redovisning skiljer sig från bank på en viktig punkt – basen av tusentals enmansbyråer där konsulten ofta arbetar hemifrån och nästan per definition arbetar lokalt. När man tittar på de stora redovisnings- och revisionsbyråerna är tendensen att antalet kontor har minskat långsamt.

När PwC 2018 sålde redovisningsdelen som idag heter Aspia hade revisionsbyrån 84 kontor enligt webbplatsen. Två år senare har PwC 33 kontor runt om i landet, medan Aspia stoltserar med cirka 70. Ludvig & Co är Redovisningssveriges motsvarighet till gamla Handelsbanken på så sätt att man är stolt över och slår vakt om kontorsnätet. På webbplatsen listas 130 orter, vilket ger byrån i särklass störst kontorsnät i Sverige.

Martin Hammarström

Alla traditionella redovisnings- och revisionsbyråer lyfter fram betydelsen av kontoret. Ur ett internt byråperspektiv är kontoret den trygga arbetsplatsen där konsulterna möts och utvecklas. Det är också här byråns kultur formas och nöts in i väggarna. Ur ett säljperspektiv ger kontoret närhet till kunden och är en naturlig plats för den rådgivning som alla vill ska vara en stor del av framtidens intäkter. Samtidigt har firmor som Dooer, PE Accounting och Wint tusentals kunder som aldrig varit inne på något kontor (och som mycket riktigt inte köper så mycket råd).

Handelsbankens vd Carina Åkerström förklarar nedläggningarna med att banken mött en ”tipping point” när det gäller kontorens betydelse för kunderna. Uttrycket beskriver hur revolutionerande förändringar brukar se ut: först händer ingenting, sedan ingenting, sedan sker allt på en gång. Alla är överens om att redovisningsbranschen också kommer att stöpas om i grunden. Frågan är hur mycket rådgivning kunderna egentligen efterfrågar samt var och hur denna rådgivning ska ske.

Martin Hammarström

Chefredaktör

Senaste från Revisionsvärlden