Konsulter kan lära mycket av Hollywood
PwC i Storbritannien fick nyligen rekordböter för sitt arbete inför försäljningen av varuhuskedjan BHS. Det är ännu en motgång för big four i öriket. Revisionsbyråerna har haft ett besvärligt år – men det här är bara början. De har under ett drygt sekel varit det självklara valet när storföretagen söker rådgivare, men nu börjar styrelserna sakta men säkert inse att konsultfirmor inom management faktiskt stjälper mer än de hjälper.
De närmast tio åren kommer att bli omskakande på börserna i London och New York, och förändringen har redan börjat. Den genomsnittliga livslängden för ett amerikanskt företag i S&P 500-index har sjunkit från 67 år på 1920-talet till bara 15 år i dag. Förändring är inte lätt för stora bolag som byggts upp under ett annat århundrade och som nu står inför allt större och mer komplexa utmaningar. Det är sorgligt att se hur några av världens mest etablerade varumärken går under, och förklaringen bakom detta är ännu sorgligare.
Problemen beror på att metoderna för anpassning och överlevnad inte har följt med i tiden. Det räcker med att titta på managementkonsultföretagens affärsmodell för att inse vad felet är. Inför min bok, The Interim Revolution: How crowdsourcing, the on-demand gig economy and teams as a service are transforming business globally, intervjueade jag över 100 företagsledare. De var överens om att managementkonsulternas främsta syfte är att främja sin egen verksamhet, snarare än sina kunders. Deras affärsmodell är inte utformad för att hjälpa dig med problemet. Inte nog med att konsultföretaget först säljer in sin egen verkställande toppledning, sedan låter stora delar av jobbet utföras av nyexaminerade. Konsultmetoderna kan dessutom vara ganska föråldrade, särskilt i fråga om ”body-shopping”, alltså när konsultfirmor rekryterar exempelvis it-personal, som sedan hyrs ut till kund. Hur ska storföretagen någonsin kunna hålla jämna steg med högteknologiska startupföretag om de tar hjälp av ålderstigna konsultorganisationer som även de grundades under förra seklet?
Dagens företag måste vara rakt igenom flexibla för att kunna konkurrera med startupföretagen, som ju bygger helt och hållet på innovation. Framtidens konsultarbete kommer att röra sig mot en gig-ekonomi och mot interimistiska team. Tänk SWAT-team, välsmorda specialstyrkor som kan skickas in i verksamheter för att snabbt lösa problem innan de upplöses lika fort som de kom.
Interimistiska team innebär valuta för pengarna, resultatinriktat arbete med projektfokus, flexibilitet och förmågan till snabbt agerande – samtidigt som de kan dela med sig till verksamheter av sin expertis och sitt kunnande inom en mängd ämnen.
Jag ser flera likheter mellan Hollywood och det framtida näringslivet. I Hollywood samlas produktionsteam med de bästa regissörerna och filmarbetarna för ett visst filmprojekt, för att sedan skingras när inspelningen är över. Affärsvärlden kommer att bli likadan, med medarbetare som samlas för att åstadkomma resultat och därefter skingras och gå vidare.
Vi ser alltså ett sviktande förtroende för managementkonsultbyråerna till följd av åratal av icke uppfyllda förväntningar. Vissa organisationer undviker dem redan. Här i Storbritannien kommer de inte att överleva i sin nuvarande form. Jag är däremot övertygad om att interimistiska arbetsgrupper är bästa sättet för företag att blomstra. Häng med den interimistiska revolutionen innan det är för sent.
Pat Lynes
Författaren driver konsultbyrån Sullivan & Stanley. Han har skrivit boken The Interim Revolution.