”Kundskyddsklausuler ger kunden en bättre revision”
Grant Thornton-delägarna Martina Ronquist och Fredrik Wikner ger en replik på en debattartikel av Sven Cristea och Dan Brännström.
Tiden står stilla i revisionsbranschen. Ja, det är känslan man får när man läser debattartikeln här i Di från 2 februari, där Brännström och Cristea beskriver branschen som stel och förändringsobenägen. Vi som tillhör den yngre generationens revisorer, och är delägare på en av de nämnda byråerna, känner inte alls igen oss. Diskussionen på debattplats utgick från de kundskyddsklausuler som är praxis i vår bransch. Vi ser inte kopplingen mellan dem och förändringsarbetet, utan vill istället belysa frågan om förnyelse inom revisionsbranschen ur andra perspektiv.
Vi tar avstamp i revisorns roll. En kontrollant med överdrivet intresse för siffror – eller en nyckelperson i näringslivet? Här behöver vi revisorer hjälpas åt att berätta om vårt viktiga uppdrag. Allmänhetens bild, och inte minst studenters intryck av branschen, behöver uppdateras. Om fler såg helheten, hur revisorns genomlysning av företag och verksamheter bidrar till ökat värdeskapande i näringslivet, skulle attraktiviteten till branschen öka. Genom vår revision bidrar vi till företags trovärdighet, vilket i sin tur gör att andra parter – investerare, kunder, samarbetspartners och myndigheter – kan utveckla sina relationer med bolaget i fråga. Detta är inget litet samhällsbidrag. Med tanke på att många unga idag söker meningsfullhet och högre syfte vid val av yrke, ser vi stora möjligheter med revisionsyrket. Perspektivet på revisorns arbete behöver skyndsamt uppdateras då behovet av revisorer är stort i Sverige idag, här har vi samsyn med Brännström och Cristea. Däremot tar vi avstånd från deras resonemang om girighet och kortsiktighet hos byråerna. På sikt finns kan det finnas möjlighet att utveckla ägarmodellerna i branschen, men inte mot en så överdriven och ensidig bakgrund som författarna beskriver.
Som revisorer är vi sedan länge på en förändringsresa där vi möter nya perspektiv och arbetssätt. Förflyttningen från pärmar och papper till digitaliserade metoder har gått på bara några år. Synen på individen likaså, där vi arbetar tillsammans på ett helt annat sätt för att skapa mervärden för kunden, och samtidigt utvecklar oss själva. Därför är det en självklarhet för oss att stanna i yrket. Vi ser fram emot ytterligare utveckling och vill här beskriva några förändringsområden.
Jämställdhet och mångfald blir viktigare. Branschen kan bli ännu bättre på att ta vara på och bredda perspektiven. På Grant Thornton har vi drivit ett systematiskt arbete för ökad jämställdhet, där vi siktar på att nå 40 procent kvinnor bland delägarna. Idag är vi med 37 procent tydlig branschledare – takten i branschen behöver alltså öka. Mångfalden är också ett område som behöver utvecklas för att öka attraktiviteten. Här är branschen mitt i en process där individer med bredd i utbildning och erfarenhet anställs. Angeläget är också att få in människor från fler kulturer. För att fortsätta skapa mervärden behöver vi spegla kunderna och deras marknad. Dessutom har företagande generellt idag en mer internationell prägel.
Digitaliseringen ökar. Manuella arbetsmoment automatiseras och med teknikens hjälp går vi gradvis bort från stickprov, för att istället scanna och analysera helheten i stora datamängder. Det innebär ökat kundvärde – vi kan med större sannolikhet hitta avvikelser och erbjuda fördjupning. Revisorns tid läggs på analys och kvalitet – och blir som en följd ett verkligt framtidsyrke. Våra nya digitaliserade miljöer öppnar också möjligheter på det individuella planet, vi kan välja varifrån vi jobbar. Här har branschen bejakat utvecklingen och som ett exempel ger Grant Thornton alla medarbetare möjlighet att skapa en arbetsplats i hemmet, detta även långt innan pandemin.
”Genom en medveten satsning på ledarskap och hållbart arbetsliv har vår byrå skapat bättre förutsättningar för att vi själva ska kunna styra vårt arbete.”
Revision är många gånger förknippat med högt engagemang och intensivt arbete, men vi tar avstånd från ord som ”slaveri” som nämns i texten. I perioder ökar trycket, men genom att vi erbjuds en hög grad av personlig flexibilitet är det ändå hanterbart. Vi har båda kombinerat yrket med familj och fritidsintressen. Genom en medveten satsning på ledarskap och hållbart arbetsliv har vår byrå skapat bättre förutsättningar för att vi själva ska kunna styra vårt arbete. Inom branschen har vi kommit olika långt, men det är tydligt att möjligheten att kunna kombinera familjeliv och personliga intressen med ett utvecklande arbete är kritiskt för branschens förnyelse och attraktionskraft.
En verkligt intressant utveckling i branschen förbises i debattartikeln: Revisorn som drivare för omställningen till ett hållbart näringsliv. Vår kunskap och trovärdighet som revisorer ger oss en mycket god position. De senaste årens globala klimatmöten har tydliggjort att stora mängder hållbarhetsdata kommer behöva samlas in och redovisas. EU pekar på behovet av granskning av dessa data, så att investerarna får jämförbara underlag. Branschen ser hållbarhetsarbetet som en naturlig breddning av revisorsrollen och förnyelsearbetet är i full gång.
Det här är några exempel på förändring och förnyelse. Branschens praxis kring de diskuterade kundskyddsklausulerna har ingen negativ påverkan på vår förändringsiver, tvärtemot vad Brännström och Cristea påstår. Genom klausulerna kan vi arbeta tillsammans i kundteam för att lösa kundens behov, utan att en begränsande mentalitet kring ”min kund” uppstår. Kunden får en bättre revision, där vi som byrå involverar specialister och stöttar kunden i dess varierade behov. För detta är vi uppskattade – kundnöjdheten i revisionsbranschen (enligt SKI) är hög. Förhållningssättet att hela teamet arbetar tillsammans för kundens bästa blir alltså självklarhet just för att kundklausulerna finns. För oss är det också naturligt att, om man väljer att gå vidare till en annan byrå, inte utan vidare ta med sig kundrelationen till den konkurrerande verksamheten.
Avslutningsvis vill vi peka på branschens bidrag till utveckling och lärande. Få branscher torde kunna erbjuda fortbildning på den nivå som revisionsbranschen gör. Vi tar emot stora kullar av ofta unga individer som får sätta sig in i företagandets villkor, och vi ger dem en plattform att utvecklas på. Här finns möjligheter att bli specialist, ledare, partner – eller hitta en helt egen utvecklingsväg. En del väljer att stanna i branschen, andra går vidare och blir värdefulla medarbetare i andra delar av näringslivet. För oss båda är detta idag drivkraften med att vara revisor, att se kollegor växa och utvecklas och bidra till att bygga framtidens företag. Vi hoppas att fler vill vara med på resan!
Martina Ronquist, partner, kontorschef och auktoriserad revisor Grant Thornton Visby
Fredrik Wikner, partner, kontorschef och auktoriserad revisor Grant Thornton Umeå
Texten publicerades först i Dagens Industri. Åsikterna i artikeln är skribenternas egna. Vill du också skriva i Revisionsvärlden? Mejla oss!