55 år medianåldern för den som driver egen byrå
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Vid eventet Visma Live i Stockholm i veckan presenterade branschexperten Jan Söderqvist på sina senaste trendspaningar om var redovisningsbranschen står idag och vart den är på väg.
”Branschen liknar en öde ö i indiska oceanen”, inledde Söderqvist sin beskrivning.
Han ser branschen som ett fristående ekosystem som har ytterst begränsad påverkan av omvärlden. Näringen till denna öde ö står de svenska småföretagen för.
”De är de som ger näring till branschen och som gör att den växer via många olika småbyråer”, säger Söderqvist.
Det händer att en större byrå dyker upp på radarn men det är väldigt sällsynt. När det väl sker bidrar det också till att nya småbyråer uppstår genom avhoppande redovisningskonsulter som startar eget, enligt Söderqvist.
Idag finns 22 000 redovisningsbyråer i Sverige och det startas drygt tusen byråer varje år. Nettoökningen ligger någonstans kring 700 till 800 per år. Söderqvist understryker att dessa byråer är väldigt små, men att de med största sannolikhet har uppdrag och kan växa framåt.
”Branschen sysselsätter ungefär 50 000 människor, och det roliga med den siffran är att den över tiden varit ganska konstant”, fortsätter han.
Medianåldern för den som driver byrå är 55 år. En tiondel av byråägarna går i pension varje år. Branschen omsätter totalt 33 miljarder där redovisning utgör 20 miljarder och revision 13 miljarder. Andelen företag som använder sig av dessa byråer uppgår till cirka 1,3 miljoner, och majoriteten av dessa är enmansföretag.
Branschen konsolideras
Söderqvist säger att en konsolideringstrend nått den svenska redovisningsbranschen där större bolag som PwC, LRF och KPMG sålt sina redovisningsdelar till riskkapitalbolag (i LRF:s fall rör det sig om en delförsäljning av LRF Konsult, RV:s anmärkning). Det är en trend han ser fortsätter.
”Det sker försök hela tiden att konsolidera marknaden. Det kan ske genom teknisk innovation eller genom ren konsolidering där bolag köps upp”.
Han menar vidare att marknaden för redovisnings- och revisionstjänster idag är mycket mer komplex än vad den var för tio år sedan. Bland annat har helt nya disruptiva aktörer som Bokio, Dooer och Wint introducerat helt nya tjänster.
Hur kommer branschen att förändras?
Vi är på väg in i en värld där affärsmodellerna förändras, konstaterar Jan.
”Idag definieras 90 procent av redovisningsbyråerna som underleverantörer vilket innebär att de konkurrerar med plattformsleverantörerna. Den stora utmaningen för redovisningsbyråerna är att gå från att vara underleverantör till att leverera rådgivning”, säger han och menar att det är denna fråga som är helt avgörande för framtiden, ”hur lång tid kommer det att ta och kommer det överhuvudtaget att ske?”, frågar han sig.
Visma har siffror som visar på förändringsbenägenheten.
”Hur många byråer har gått till molnbaserade lösningar, jo ungefär 50 procent. Hur många tillämpar fastprismodeller – ungefär 10 till 15 procent, hur många byråer har börjat leverera rådgivning – runt 20 procent.”
”Det man kan säga är att det kommer ta tid för den här branschen att förändras. Dels har det att göra med att det tar tid för digitalisering och automation att slå igenom. Men det har också att göra med att man inte bara kan ändra system utan att man också måste ändra sitt erbjudande. Ökad digitalisering innebär inte med säkerhet att man blir mer lönsam och mer produktiv. Det ser vi på byråerna idag. Man digitaliseras men förändrar inte affärsmodellerna.”