Moodeko utbildar sina kunder i att jobba smartare i Fortnox.
Sponsrat innehåll från Fortnox
För Linn Jacobs och kollegorna på Moodeko i Borlänge är en nära och personlig relation med kunderna allt. När byrån startades 2017 var hela grejen att kunna fokusera på det som är kul i jobbet som redovisningskonsult – att stötta företagare och vara en del av deras vardag.
– Vi bestämde oss för att vi skulle göra det på vårt sätt. Både vad gäller kunderna och medarbetarna, säger grundaren Linn Jacobs, som är auktoriserad redovisningskonsult.
Digitalisering och ett brinnande intresse för systemfrågor blev vägen mot målet. Att jobba smart i så få system som möjligt frigör tid och förser Linn och kollegorna med korrekta underlag i realtid. Det, i sin tur, ger dem både utrymme och möjlighet att lotsa kunderna mot sina mål.
– Det blir win win för alla. Kunderna blir mer framgångsrika och vi får ägna oss åt de delarna av jobbet som gör störst skillnad.
I dag jobbar nio personer på Moodeko och byrån har i princip alla sina kunder i Fortnox.
– Det funkar otroligt bra för alla typer av bolag. Och det är väldigt lätt att dela på arbetet, så att rätt person gör rätt saker.
Att rätt person gör rätt saker är viktigt för Moodeko. En del kunder kan vara priskänsliga och sköter gärna delar av redovisningen själva. För byrån innebär det att de får mer tid till mer kvalificerade arbetsuppgifter.
Med Fortnox Byråpaket får du och dina kunder det ni behöver samlat på ett ställe. I mitten finns Digital byrå, hjärtat i vår samarbetsplattform – som ger dig stenkoll på dina kunder, uppdrag och vad som behöver göras. Läs mer här!
Samtidigt behöver kunderna stöttning i hur man jobbar smart och digitalt.
– Många jobbar otroligt ineffektivt, fastnar lätt i vissa delar av processen och vill ha hjälp att ta sig ur det.
För att Moodeko och kunderna ska kunna dela på arbetet men ändå ha sömlösa digitala arbetsflöden, utbildar byrån klienterna i hur de ska göra i Fortnox. Så att de delar av redovisningen som kunderna sköter själva flyter på som de ska.
– Utbildning är definitivt vår framgångsfaktor. Många vet inte vad systemen kan göra. Genom att visa det har vi kunnat skapa vårt eget arbetssätt och samtidigt driva på våra kunders digitalisering, berättar Linn.
Att automatisera kundernas utläggshantering med Fortnox Kvitto & Resa är det som, enligt Linn, kan göra störst skillnad i vardagen för både företagen och byrån.
– Ja, det sparar man många manuella arbetsmoment på. Det gör man också om kundernas fakturahantering automatiseras.
Och konceptet med att utbilda kunderna har gett resultat. Vissa av dem är nu så vassa i Fortnox att de hade kunnat jobba på Moodeko.
Men den största vinsten med det här arbetssättet är att Linn och kollegorna kommit närmare kunderna.
– Vi har fått en helt annan relation och vi är verkligen en del av deras företag. Det har gett oss som jobbar på Moodeko en roligare och mer utvecklande vardag, avslutar Linn.