Checklista när du väljer systemleverantör

Här är frågorna andra byråledare ställde innan de valde systemleverantör. Grotta ner dig i vad som erbjuds!

Sponsrat innehåll från Visma Spcs

Ska du starta en egen redovisningsbyrå? Eller driver du redovisningsbyrå och vill gå över till molntjänster? Då är det viktigt att ta reda på vad leverantörerna av ekonomisystem erbjuder i fråga om funktioner – och allt annat som just du tycker är viktigt.

Vilken byrå vill du ha?

Bara du vet hur din byrå ska fungera. Vad du ska tjäna pengar på, hur du ska få in uppdrag, hur du ska hantera uppdrag och hur du ska skapa kundvärde. Hur merförsäljningen ska gå till, vilka KPI:er som är rätt för just din byrå. Vilka dina drömkunder är. Och vad systemen behöver klara av för att stötta just dina mål. Vilket stöd du vill ha av leverantören.

De här frågorna ställde andra

Vi frågade två byråledare vilka frågor de ställde till systemleverantörerna innan de valde.

• En av byråerna hade ett trettiotal anställda och lång erfarenhet från lokalt installerade ekonomisystem. De hade en lång lista och detaljerade krav. Byråledaren ville byta ut alla gamla program till molntjänster och ställa om byråns affärsmodell. En projektgrupp fick i uppdrag att göra en fråge- eller kravlista. Svaren jämfördes och redovisades.
• Den andra byrån var helt nystartad och ägarna hade några få huvudkrav. De ville jobba så automatiserat som det bara var möjligt. De ville spara maximalt med tid och ha tillgång till ett flexibelt ekosystem av tjänster som kunde anpassas efter varje företags unika behov.

Alla frågorna samlades i en lista som du kan själv använda. Frågorna är alltså ställda av riktiga byråer som undersöker utbudet på marknaden, inte av Visma.

I Sverige väljer flest småföretagare Visma Spcs för sin bokföring, fakturering och lönehantering.

Beställ hela checklistan till din inkorg >>

Sponsrat innehåll från Visma Spcs

Redaktionen

red@revisionsvarlden.se