“Vill förändra och inspirera branschen”

Tidigare PwC-partner startar ny revisionsbyrå med Dan Brännström – slopar bonusar och vill inte fokusera på debiteringsgrad.

Helen Salmonsson

Östersundsrevisorerna Helen Salmonsson och Jonathan Bolin drar igång Atrakta, en revisionsbyrå som enligt grundarna ska “förändra och inspirera branschen”.

”Vi vill utveckla en verksamhet som särskiljer sig från andra byråer. Hörnstenarna är syftesdrivet, helhetsperspektiv och självledarskap. Lönsamheten är inte ett mål för oss, den ska komma som en effekt av att vi skapar den bästa kundupplevelsen”, säger Atraktas vd Helen Salmonsson.

Salmonsson har bakgrund på PwC, där hon var kontorschef i Östersund, partner och även satt i styrelsen under en period. Hon har även arbetat på Grant Thornton. De senaste två åren har hon drivit en egen revisions- och rådgivningsverksamhet. Hon drar igång Atrakta tillsammans med Jonathan Bolin, tidigare revisionsledare på Grant Thorntons kontor i Östersund. Den tredje grundaren är Dan Brännström, styrelseproffs och tidigare generalsekreterare i branschorganisationen FAR. Dan Brännström, som även är Revisionsvärldens ordförande, går in som ordförande och delägare i Atrakta.

”Jag har i flera år gått och tänkt att man borde starta en ny och bättre typ av byrå. En byrå som inte är en vinstmaskin utan skapar verklig kundnytta. Jag träffade Helen som tänkte i samma banor. Nu blir visionen verklighet. Vi startar i Östersund, mitt i Sverige, men vi vill förändra och inspirera hela branschen och tanken är därför att Atrakta ska spridas till andra delar av Sverige. Vi hoppas på en lång kö av kunder och medarbetare som vill komma till oss. Jag är inte klar med branschen”, säger Dan Brännström.

Hur ska ni växa?

Dan Brännström

”Det är inte bestämt, vi vill utnyttja de möjligheter som dyker upp”, säger Dan Brännström.

Enligt Helen Salmonsson blir en viktig skillnad mellan Atrakta och de byråer där hon tidigare arbetat hur medarbetarna utvärderas och premieras.

”Vi vill att medarbetarna ska frigöra sin fulla potential. Om människan får vara sig själv och använda sitt goda omdöme i kontakt med kunden kommer det att gynna både kunder och medarbetare. Vi kommer inte att ha bonusar utan alla ska känna att de har tillräckligt betalt. Vi vill inte heller fokusera på en hög debiteringsgrad utan i stället utveckla metoder att premiera engagemang för kunden. Engagemanget gäller alla på byrån, inte bara den som står som påskrivande revisor”, säger Helen Salmonsson.

Vilka typer av kunder vill ni ha?

”Vi vill rikta in oss på kunder med ambitioner. De ska inte bara vilja köpa en revisionsberättelse, de ska vilja något mer. Revision i all ära, men rådgivning är minst lika viktigt.”

Hur ska ni ta betalt?

”Vi vill helst ta betalt för det värde vi skapar. Nedlagd tid kommer att vara en parameter, men det går att utveckla nya sätt att ta betalt. Målet är att få nöjda och engagerade kunder som vill vara våra ambassadörer.”

Trots att Atrakta vill växa, även utanför Östersund, vill Helen Salmonsson inte se Atrakta som en konkurrent till andra byråer.

”Ser vi att andra kan komplettera oss är vi inte främmande för att spela in andra aktörer. Vi vill samskapa för att bidra till den bästa kundupplevelsen.”

Ska ni vara en renodlad revisionsbyrå, utan exempelvis skattejuridik eller redovisning?

”Vi har inte landat i detta. Gynnar det kunden att bredda verksamheten kommer vi att göra det, men det är inget mål i sig.”

Var i Östersund ska ni sitta?

”Vi börjar att sitta på ett kontorshotell, sedan får vi se.”

Hur många tror du att ni är i slutet av året?

”Förhoppningsvis uppemot tio personer, vi är igång och rekryterar och startar Atrakta på allvar efter sommaren”, säger Helen Salmonsson.

Transparens: En av Atraktas grundare Dan Brännström är även Revisionsvärldens ordförande. För Revisionsvärlden var det viktigt att intervjun ovan gjordes på ett liknande sätt som andra intervjuer om nystartade byråer. Helen Salmonsson och Dan Brännström fick inga frågor i förväg men de fick se och korrigera citat före publicering. Atrakta har även en platsannons i Revisionsvärlden som de betalar för som andra annonsörer.

Martin Hammarström

[email protected]