“Vårt Instagramkonto handlar till 80 procent om oss som arbetsplats”

Lotta Lönnmo

Nyköpingsbyrån Numbers by Lönnmo har valt att profilera sig på Instagram. Inte främst för att locka nya kunder utan för att attrahera kompetenta medarbetare.

”Många är rädda för att jobba på byråer på grund av all stress och arbetsbelastning periodvis. Vårt Instagramkonto vänder sig primärt till nya och befintliga medarbetare”, sa grundaren Lotta Lönnmo på seminariet Avspark 2023 i fredags.

Hon får medhåll av ledarskaps och rekryteringskonsulten Jeker Yang, som arbetar för byrån och även han medverkade på seminariet.
”Sociala medier speglar värdegrunden. Det ger en positiv bild både till en ny kund och en ny medarbetare. Vi visar att vi har en härlig stämning och att vi inte är en byrå där man sliter ihjäl sig”, sa Jeker Yang.

Syftet med närvaron på Instagram är att spegla företagets kultur och ge ett personligt intryck av företaget.

”Hela vår branding kommer från sociala medier. Det gör en känsla för hur stort företaget är och vad syftet är med verksamheten”, säger Jeker Yang.
Lönnmo fyller i:

”Vårt Instagramkonto handlar till 80 procent om oss som arbetsplats, vad vi gör och hur vi jobbar.”

Numbers by Lönnmo omsatte 6,4 mkr i det senaste bokslutet och har vuxit med ungefär 50 procent sedan 2018. Flera rekryteringar har gjorts via spontana ansökningar.

”Vi har gjort traditionella försök med Linkedin och platsannonser. Det har inte fungerat. De som jobbar hos oss har antingen gjort sin praktik här eller gjort en spontanansökan. Vi har kvalificerad potentiell personal som följer vårt Instagram konto och på så vis vet de vilka vi är. Vi hade precis en teamleder från Stockholm som ville börja arbeta hos oss. Hon hade följt vårt Instagramkonto och fått en sådan fin bild av oss att hon sedan en tid tillbaka bestämt sig för att vi är rätt arbetsplats nu när hon skulle byta jobb”, säger Lotta Lönnmo.

I början av pandemin fick Numbers uppmärksamhet (bland annat i Revisionsvärlden) genom att byrån hjälpte drabbade kunder – genom sin närvaro i sociala medier.

”Vi hade en skönhetssalong som kund och utlyste då en tävling på Instagram där man kunde vinna en skönhetsbehandling (skapade en intäkt för kunden i ett krisläge, RV:s anmärkning). Vi har hjälp andra kunder på liknande sätt”, säger Lotta Lönnmo.

Annica Kämpe

[email protected]