Varningar och automatiska kontroller ersätter inte behovet av ekonomisk kompetens

Wolters Kluwers Camilla Einarsson ger sig in i diskussionen om ekonomiprogrammen.

Camilla Einarsson
Camilla Einarsson

Härom veckan kritiserade byråledaren Ylva Sundelin programvaruleverantörerna och bankerna för att inte ta tillräckligt ansvar för alla småföretagare som förväntas sköta redovisningen mer eller mindre själva med moderna, molnbaserade program.

”Programvaruleverantörerna och bankerna, som glatt kopplar upp sig till deras program, måste ta ett större ansvar för vilken kvalitet det blir på den färdiga ´produkten´ som företagarna skickar in till Bolagsverket. Många kunder tror att Bolagsverket och Skatteverket har kontrollerat deras årsredovisning/deklaration när den är godkänd”, sa Ylva Sundelin till tidningen Konsulten.

Nu ger sig programvarujätten Wolters Kluwer in i debatten. Visserligen har de inget redovisningsprogram, men situationen är liknande, med både redovisningsproffs och mindre van användare som arbetar i program som Capego Skatt och Capego Bokslut.

”Idag är det vanligare än förut att vi har användare av våra system som inte är redovisningsekonomer eller redovisningskunniga. Programmen ska möta användarna med olika kompetensnivåer och behov. Ibland är kompetensen mycket hög, ibland lägre”, säger Camilla Einarsson, produktspecialist på Wolters Kluwer.

Hon anser att det ibland finns en övertro hos egenföretagare, att de nya mer intuitiva ekonomiprogrammen som kommit de senaste åren skulle göra det enkelt att redovisa och göra sina bokslut, årsredovisningar och deklarationer helt på egen hand.

”Problemet är att den kompetens en redovisningskonsult eller redovisningsekonom bidrar med, aldrig kan ersättas helt av tekniken. Det är ett kvalificerat hantverk”, säger Camilla Einarsson.

Hon tycker att Ylva Sundelins inspel är viktigt, men poängterar att det alltid är styrelse och vd som är juridiskt ansvariga för ekonomin i ett företag, inte programvaruföretag eller redovisningsbyråer.

Ylva Sundelin efterlyser fler ”spärrar” i programvaran, för att det ska vara svårare att göra fel.

”Både vi och andra inom branschen jobbar mycket med varningssystem i våra program. Men att det finns varningar och automatiska kontroller betyder inte att de helt ersätter behovet av ekonomisk kompetens”, säger Camilla Einarsson.

Ser du en konflikt mellan att göra program som är smidiga för proffsen, samtidigt som ni vill göra det möjligt för entreprenörer att använda dem?

”Jag ser det inte som någon konflikt, men det är något vi alltid strävar efter att balansera när vi utvecklar programmen. Arbetsgång, automatiska kontroller och mallar ska hantera många olika behov”, säger Camilla Einarsson.

Läs även den tidigare texten om Ylva Sundelin.

Martin Hammarström

[email protected]