”Våra kunder kan plötsligt också bli våra partners”

KPMG:s CDO om nya Insights Center i Göteborg.

Ulf Borgcranz och Christoffer Sellberg

Revisionsvärlden var på plats när KPMG i veckan samlade 200 personer vid invigningen av byråns Nordic Customer & Insights Center på Lindholmen i Göteborg. Centret är lokaliserat längst ut på Lindholsmpiren, mitt i det som har kommit att bli ett nav för teknisk och industriell innovation. I samma byggnad hittar man bland annat Ericsson och AI Innovation of Sweden där KPMG är en av medgrundarna.

”Vi behöver ett center där vi kan samarbeta både internt, för det är vi vana vid, men också med kunderna och våra partners, vilket är en viktig del av det. Det är en partnerskapsstrategi, och då behöver man också ett ställe där man kan jobba ihop”, säger Ulf Borgcranz, Chief Digital Officer på KPMG Sverige.

Huvudsakligen är det tjänster inom Advanced Analytics och AI som kommer vara det centrala i verksamheten på Nordic Customer and Insights Center.

”Det handlar om att hjälpa kunden att utveckla sin kommande affärsmodell, och eftersom mycket av det som sker idag är datadrivet så är det givetvis Advanced Analytics-tjänsterna som kommer vara centralt”, säger Christoffer Sellberg, Automative Industry Lead på KPMG Sverige, och ansvarig för verksamheten på Lindholmen.

Ulf Borgcrantz berättar att de ofta har kunder som frågar hur man digitaliserar sitt företag, men att digitalisering kan vara ett ganska abstrakt begrepp att förhålla sig till. Det som de kan göra på Insights Center, menar han, är att hjälpa kunden att konkretisera fenomenet, och bena ut vad digitalisering innebär och vad det har för påverkan på kundernas operativa modell.

Lindholmen är en strategisk plats av flera skäl, delvis för att KPMG länge har jobbat med flera av de stora bolagen som finns på Lindholmen. Sellberg hoppas att närheten till kunderna öppnar möjligheten för fler samarbeten med kunder och affärspartners.

”Jag har varit konsult i över 25 år, och det som jag tycker är kul med det som händer nu, är att våra kunder plötsligt också kan bli våra partners, vilket är unikt”, säger Ulf Borgcrantz.

Förutom att arbeta med de kunder som redan är baserade på Lindholmen, finns det även förhoppningar om att kunna locka kunder från hela landet.

”Det positiva är att Lindholmen har så mycket andra aktiviteter här med Science park och AI innovation of Sweden som exempel. Vi har dessutom flera kunder som har sina kontor här, men som egentligen inte har sina säten här. Så vi hoppas kunna locka kunder från hela Sverige”, säger Ulf Borgcrantz.

KPMG:s Insights Center är en del av en global satsning inom Data & Analytics, och finns totalt i 17 länder. Insights Center på Lindholmen är ett av 22 center i världen, vilka har ett nära samarbete med varandra. Centret ger KPMG en unik möjlighet att dela erfarenheter från andra center runt om i världen, berättar Sellberg.

”När vi bygger upp vår verksamhet här så kommer vi givetvis jobba mycket med industrin som ligger här. Om vi då hittar lösningar för de kunderna, kan de också vara intressanta för andra kunder i andra regioner eller i andra världsdelar där vi har liknande center. Då kan vi få hit våra kollegor med sina kunder från andra delar av världen”, säger han.

”Dels handlar det om KPMG:s egen utveckling. Att vara relevant, och fortsätta överleva i hundra år till. Det andra är att vi med data kan se till att vi och våra kunder utnyttjar tillgångarna på ett bättre sätt. Tänk dig att kunna matcha utbud med efterfrågan och därmed undvika slöseri. Går du ut i butikerna så slängs hur mycket som helst. Vi kan med dagens teknik bli mycket vassare på att göra prognoser. Det här är en samhällsviktig fråga”, säger Ulf Borgcrantz.

Måns Edén

[email protected]