Försäljningsexperten ger fem goda råd.
Sponsrat innehåll från Fortnox
Hur ska företag tänka när prognoserna visar att en lågkonjunktur är att vänta? Vilka råd kan du som redovisningskonsult ge dina kunder för att de ska kunna behålla – eller till och med öka – sin försäljning i tuffare tider? Säljexperten Patrik Nordkvist, som driver företaget Försäljningschefen, guidar dig som ska ge råd till dina kunder.
– Man ska inte vara naiv – visst kan det bli tufft för många. Men jag tror att företagen själva bestämmer hur mycket man vill delta i lågkonjunkturen. Mycket handlar om att involvera medarbetarna och prata om “vad ska vi göra?” snarare än “det finns nog inte så mycket att göra”. Det kommer helt enkelt krävas fokus och hårt arbete och där kan du som konsult göra stor skillnad, säger Patrik Nordkvist.
Checklista – fem råd till kunder som oroar sig för företagets försäljning
1. Involvera medarbetarna och skapa insikt kring allvaret
Uppmana dina kunder att vara transparenta och öppna mot sina medarbetare utan att för den skull vara alarmist. Det är helt okej att visa oro, men det är också viktigt att prata om lösningar tillsammans på företaget. Involvera medarbetarna och få dom att förstå att alla kan bidra, inte bara säljare och ledning är viktiga för att ta hand om kunderna. Ge medarbetarna konkreta uppgifter som exempelvis “ring den här kunden en gång extra” eller “följ upp det här med kunden” – det gör det lättare för medarbetarna att komma igång.
2. Lär känna dina kunder ännu bättre
Se till att dina kunder är nyfikna på sina kunder och att de tar reda på vad som är viktigt för dem just nu. Fråga hur det går och vad de har behov av framåt. Kan de jobba mer effektivt eller spara pengar på annat sätt? Här har vi ju också fått träning under pandemin i hur ett företag kan skapa värde under en kris – använd de erfarenheterna.
3. Öka tempot
I tuffare tider behöver dina kunder och deras medarbetare nätverka mer, jobba mer med social selling, bygga vidare på sin kontaktlista och gasa ännu mer. Se till att vårda kunderna, ringa en extra gång och göra det där lilla extra. Man kanske inte ser en effekt under lågkonjunkturen, men om man inte pratar och uppvaktar kunderna under lågkonjunkturen blir det sannolikt tufft att prata med dem efter den.
4. Fokus på det som är viktigt
I tuffare tider behöver företag lägga mer fokus på det som gör mest nytta för kunderna. Lyft fram det mer, och ta samtidigt bort det som är “nice to have”. Fokusera på kärnan och på det som verkligen skapar värde för kunden. Även här kan företag dra nytta av sina erfarenheter från pandemin.
5. Var pragmatisk
Man ska inte säga ja till alla och gå inte med på vad som helst, även om det är tuffa tider. Det blir aldrig bra. Men kanske behöver dina kunder ändå anpassa sig något. Det kan vara värt att ge lite extra rabatt till en bra kund, vara taktisk i prissättningen eller erbjuda något som kunden har behov av, men som egentligen ligger lite utanför hur företaget brukar jobba.
I podcasten I huvudet på entreprenör pratar Edit Künstlicher bolagsbygge med innovativa entreprenörer som delar med sig av känslor och erfarenheter. Som redovisningskonsult får massor du både inspiration och viktig kunskap – sponsrad av Fortnox. Lyssna du med!
Sponsrat innehåll från Fortnox