Tät kontakt med kunden viktigare än webbplats för tillväxtbyrån Balansekonomi.
Det var år 2011 som Thomas Bofeldt drog i gång en liten redovisningsverksamhet i småländska Anneberg. Efter en karriär inom försäljning hade han skolat om sig till ekonom och ville byta bana.
”I början var det tufft. Den första tiden hade jag en enda kund”, säger Thomas Bofeldt.
Men antalet kunder växte och när Bofeldt år 2015 tyckte att det blivit litet väl mycket jobb ombildades företaget till ett aktiebolag – Balansekonomi AB – och året därefter anställde han sonen Oskar i byrån. Därefter har verksamheten utvecklats succesivt. År 2020 rekryterades en tredje delägare in till byrån – Per Malmström – som har bakgrund inom revision och som även varit ekonomichef. Malmström startade Balansekonomis Jönköpingskontor. Idag har byrån sex medarbetare på två kontor, ett i Jönköping och ett i Anneberg.
”Under en tid hade vi en medarbetare i Stockholm också, men hon slutade tyvärr. Det var under pandemin, så hon arbetade hemifrån. Man kan säga att corona knäckte vår inbrytning i huvudstaden”, säger Oskar Bofeldt med ett leende.
Byrån har vuxit fem år i följd, omsatte i fjol 4,5 Mkr och tilldelades härom veckan utmärkelsen Årets tillväxtbyrå 2022 i Jönköpings län.
Han ni nått en bra storlek nu?
”Nej, vi vill gärna växa vidare. Hittar vi en bra person skulle det vara spännande att låta denne öppna ett tredje kontor, gärna i Jönköpings närhet”, säger Oskar Bofeldt.
Har ni aldrig gjort något förvärv?
”Nej, hittills har tillväxten varit organisk och det känns tryggast. Men man ska aldrig säga aldrig”, säger Thomas Bofeldt.
Det är inte lätt för en utomstående att få grepp om Balansekonomi. Byråns webbplats är svårfunnen och rudimentär.
”Webbplatsen ska bort. Jag vet ingen kund som hittat oss genom webbplatsen. Vi kan finnas på sociala medier, men där går gränsen. I princip alla våra kunder har hittat oss genom tidigare kunder”, säger Oskar Bofeldt.
Hans framgångsrecept är att ha tät kontakt med kunderna, gärna per telefon.
”Ringer de inte mig, ringer jag dem. Du måste ha tät kontakt med kunden, minst en gång i veckan. Det krävs kundkontakt om du ska kunna kliva fram som rådgivare.”
Många redovisningsbyråer tycker att det är svårt att ta betalt för rådgivning. Hur gör ni?
”Vi försöker arbeta med fasta månadspriser som inkluderar redovisning, regelbundna avstämningar och samtal. Bokslutet brukar jag dock lägga utanför det fasta priset. Vissa bokslut kan vara väldigt arbetskrävande.”
Ställer Balansekonomi hårda krav på kunderna att de ska arbeta i molnbaserade program?
”Nej”, säger Thomas Bofeldt, medan sonen Oskar i samma stund svarar ”ja”.
”Jag vill att det går åt det hållet men har ett antal gamla kunder som kommer in med papper. Du kan inte tvinga in 70-åringar i nya rutiner”, säger Thomas Bofeldt.
Han uppger att Balansekonomi har kunder i alla storlekar. Just nu är Per Malmström uthyrd deltid till e-handlaren Nordic Outdoor & Sports Group, där han har rollen som interim ekonomichef.
”Det är ett tillfälligt uppdrag, men det ger ett bra kontaktnät som vi hoppas ha nytta av på sikt”, säger Per Malmström.
Bakom utmärkelsen Årets tillväxtbyrå står Revisionsvärlden, i år i samarbete med kunskaps- och programvaruföretaget Björn Lundén. Priset delas ut länsvis och går till redovisnings- och revisionsbyråer som drivs som AB, omsätter minst 2 miljoner kronor och har ökat omsättningen tre räkenskapsår i följd. Den byrå som ökat snabbast det senaste räkenskapsåret vinner. Uttagningen görs av kreditupplysningsföretaget UC.