200 000 läsare när Prisjakt söker ”desillusionerad redovisningsansvarig”.
”Är du typen som pedagogiskt följer upp barnens veckopeng med paretodiagram?”. Så inleds jobbannonsen när prisjämförselsesajten Prisjakt söker en ”desillusionerad redovisningsansvarig” som ska leda fyra medarbetare på huvudkontoret i Ängelholm.
Annonsen är gjort med glimten i ögat och kandidaterna ska helst svara jakande på frågor som “Håller du koll på hur många frukter varje medarbetare tagit ur fruktkorgen?” och “Gör du en faktisk prognos kring semesterutgifter?”.
Arbetsmiljön på avdelningen beskrivs såhär:
“Som på alla ekonomiavdelningar är stämningen ungefär som i en Lars Norén-pjäs. Viktigt är att du inte kommer in och gör allt till en musical och förstör den dynamiken … Du behöver inte vara kreativ. Historiskt så har kreativitet och bokföring oftast slutat med fängelse”
Linus Jonkman, personalansvarig på Prisjakt, ligger bakom annonsen.
”Vi ser det som att humor är en screeningprocess. Vårt bolag är modernt i tonen och därför ligger annonsen väl i linje med vår kultur”, skriver han till Revisionsvärlden.
Hur många har läst annonsen?
I skrivande stund är det en bra bit över 200 000 som läst den. Den kan lungt beskrivas som viral och har delats på flera olika sociala medier. Inte minst (ledarskapsexperten) Johan Book och (journalisten) Emanuel Karlsten har bidragit till den stora spridningen.
Har ni hittat på detta själva eller ligger någon PR-byrå bakom?
”Det är jag som skrivit den. Lånade i och för sig skämtet om att det är meriterande om du heter Jill (Så vi kan kalla dig för avdrags-Jill) från en ekonom som heter Kim Lavin. Resten är sådant jag själv skojat till.”
Har ni tidigare haft traditionella annonser och hur många brukar i så fall läsa dessa?
”Nej, under mitt “HR-styre” har jag propagerat för att humor ska vara vårt sätt att märkas i bruset. Så det är längesedan vi körde de traditionella greppen. Vi gjorde ett test med en traditionell annons för något halvår sedan. Den fick nästan inga views alls. Att vara unik är allt idag när du vill få uppmärksamhet”.
Har ni fått in några vettiga ansökningar då?
”Det ligger en uppsjö med ansökningar och väntar på mig nu. Ska sätta tänderna i den mailskörden efter att jag författat detta mail till dig.”
Hur ser du på risken att ni skrämmer bort någon bra kandidat genom att skämta för hårt?
”Jag tror att den som trivs bättre på ett mer formellt och konservativt bolag kommer att välja bort oss efter denna annonsen. Det är också det som är poängen. Det handlar om kulturell passform för oss”, skriver Linus Jonkman.
Länk till annonsen här.