Red Flag byter aktier mot annonsutrymme

Annons från Red Flag

Redovisningstjänsten Red Flag tar in Aggregate Media som ägare i en riktad nyemission och får därigenom annonsutrymme värt 5 miljoner kronor. Emissionen, i vilken hela bolaget värderas till 217 miljoner kronor är förklaringen till att det just nu vimlar av Red Flag-annonser ibland på bland annat di.se och i Stockholms tunnelbana.

”Vi har byggt en unik produkt som automatiserar småföretagandet och därför är det extra roligt att nu med hjälp av Aggregate Medias investering få möjlighet att också marknadsföra den på ett sätt som vi tidigare inte kunnat”, säger Mikael Pawlo, Red Flags VD och grundare, i ett pressmeddelande.

Aggregate Media gör det möjligt för mediebolag som Bonnier, Talentum och utomhusreklambolaget Clear Channel att byta annonsutrymme mot chans till värdetillväxt i bolag som kanske har ont om kapital men stort behov av att marknadsföra sig. Mediebolagen investerar i fonder på private equity-manér. För ett par år sedan gick Aggregate Media in i redovinsingsappen Wrebit i en liknande affär, se tidigare artikel.

Red Flags marknadsföringskampanj är redan igång, bolaget syns bland annat på bussar och tåg.

Red Flag erbjuder en enklare redovisningstjänst för både aktiebolag och enskilda firmor. Månadskostnaden är endast 498 kronor per månad, inklusive bokslut och årsredovisning. Tjänsten gör även en likviditetsprognos som hjälper företagaren att räkna ut hur mycket denne kan ta ut i lön. På många sätt liknar Red Flag bolag som Dooer och Wint, men är relativt nystartat. 2017 omsatte Red Flag AB endast en miljon kronor.

Martin Hammarström

[email protected]