PwC jobbar (delvis) gratis med app för unga

PwC:s Experience Center har varit med att ta fram Sparksapp.se, en digitaltjänst för unga som vill hitta något att göra på fritiden. Appen är ett torg som ger 10-16-åringar tillgång till aktiviteter och konkreta prova-på-erbjudanden, dit man är välkommen som nybörjare.

Uppdraget kommer från Sparks Generation, en ideell förening som lanserades 2019 med visionen om att ge alla tonåringar en chans att hitta sin ”spark” på fritiden. Sparks Generation har tack vare donationer och bidrag från bl. a. Familjen Erling-Perssons stiftelse haft möjlighet att anlita PwC som tjänsteutvecklingspartner, men enligt ett pressmeddelande har PwC även bidragit med en hel del pro-bono timmar ”då man delar visionen om ett mer inkluderande och hållbart samhälle”. För varje betald timme, har PwC:s Experience Center arbetat en timme gratis. Ansvarig på PwC har varit Petra Stenqvist, som har titeln Chief Experience Officer.

Petra Stenqvist

Som första kommun i landet lanseras tjänsten i Upplands-Bro varför sparksapp.se i dagsläget har aktiviteter för unga i Upplands-Bro kommun. Bland annat erbjuds, sång, instrument, ridning, boxning, fotboll, tennis och basket.

”Med vår tjänst kan vi tillsammans med alla ungdomsverksamheter, nå unga på ett helt nytt sätt, där de enkelt kan hitta olika prova-på-aktiviteter, lära sig något nytt och få chansen att träffa nya kompisar, lokalt där de bor. Vår förhoppning är nu att fler kommuner, kulturskolor, idrottsförbund och föreningar tar rygg på Upplands-Bro Kommun, och går med i Sparksapp.se”, säger Alexandra Krook, grundare och verksamhetschef Sparks Generation, i pressmeddelandet.

Martin Hammarström

mh@revisionsvarlden.se