Pappersbyrå med smak för flöden och automatisering

It-ekonomen Hanna Jonasson: ”Nästan alla kunder vill jobba digitalt.”

Hanna Jonasson

Pappersbyrån i Karlskrona är Årets tillväxtbyrå i Blekinge län. Byrån har vuxit stadigt och det senaste räkenskapsåret växte omsättningen med 23 procent till cirka 3,5 Mkr. Revisionsvärlden ringer upp grundaren Hanna Jonasson.

Hur har ni gjort för att växa?

”Främst beror det på mina fantastiska medarbetare, på deras engagemang och kunskap. Vi är fyra medarbetare sedan några år, vi har väldigt roligt ihop och trivs. Vi har inte haft någon uttalad strategi att växa, men kunderna blir fler och fler.”

Samma antal medarbetare, men kraftigt ökad omsättning, hur går det ihop?

”Digitalisering är en orsak, men vi har även jobbat mycket, kanske för mycket. Jag tror att vi ska försöka ta en tillväxtpaus nu. Vi vill vara den lilla personliga byrån. Dessutom vill jag inte släppa redovisningen och bara vara vd.”

Berätta litet om din bakgrund!

”Jag är civilekonom som arbetade med redovisning inom skeppsmäklarbranschen innan jag 2004 startade en enskild firma som sedan utvecklades till Pappersbyrån.”

Hela branschen talar om digitalisering och automatisering, men ni kallar er Pappersbyrån och har pärmar på bild på webbplatsen. Hur funkar det?

”Namnet Pappersbyrån kom till för ganska många år sedan. Vi har gjort en ganska omfattande digitaliseringsresa och jag är själv intresserad av frågor kring flöden och automatisering. Faktum är att jag är it-ekonom i botten.”

Vad tror du om framtiden? Går det att driva en liten byrå, med tanke på den digitala omställningen?

”Det tror jag. Vi har kommit långt, trots vår storlek. Vi jobbar huvudsakligen med Visma och har flyttat över många kunder till deras system. Jag uppfattar att nästan alla kunder vill jobba digitalt.”

Bakom utmärkelsen Årets tillväxtbyrå står Revisionsvärlden, i år i samarbete med kunskaps- och programvaruföretaget Björn Lundén. Priset delas ut länsvis och går till redovisnings- och revisionsbyråer som omsätter minst 2 miljoner kronor och har ökat omsättningen tre räkenskapsår i följd. Den byrå som ökat snabbast det senaste räkenskapsåret vinner. Uttagningen görs av kreditupplysningsföretaget UC.

 

Martin Hammarström

[email protected]