”Många kunder har blivit upprörda”
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Den Visma-ägda redovisningstjänsten Bokio har sedan några veckor helt stängt gratisversionen av sitt bokföringsprogram. I dagsläget kostar bastjänsten ”premium” 299 kronor/månad, då ingår programvara för bokföring, fakturering och lön.
Bokio grundades redan 2015 som en ren gratistjänst och lockade de första åren ett stort antal kunder med löftet att bokföringsprogrammet skulle vara ”gratis för alltid”. Genom åren har över 100 000 användare registrerat sig för tjänsten. Våren 2020 gick Bokio ihop med konkurrenten Red Flag, en betaltjänst, och året därpå började även Bokio att försöka ta betalt av användarna (se tidigare artikel), dock fortfarande med ett gratiserbjudande i botten. År 2022 sade sig Bokio ha 20 000 betalande användare. Nu återstår det att se hur många av de tusentals gratisanvändarna man kan konvertera till betalande användare. I en intervju med nyhetssajten Breakit erkänner Bokios vd Viktor Stensson att det satt långt inne att helt överge gratismodellen.
“Det är jättetufft, det är klart att många kunder har blivit upprörda. Det har jag full respekt för. Samtidigt måste vi driva bolaget som ett bolag, vi är inte någon välgörenhetsorganisation”, säger Viktor Stensson i Breakit.
Han beskriver det som att det är en ”mindre grupp kunder som är missnöjda” och att ”den stora massan har accepterat betalmodellen”.
”Har man 70 000 kunder så engagerar man, och om det då är 100 som är arga så blir det mycket oväsen från därifrån”, säger Viktor Stensson.
Bokios expansion har skett till priset av stora förluster, och dessa har accelererat även efter att programvarujätten Visma blev huvudägare 2022. I fjol blev resultatet för Bokio Group minus 95 Mkr och i februari i år sköt Visma till 65 Mkr i ett aktieägartillskott. Men Stensson förnekar att det är Visma som tvingat fram beslutet att börja ta betalt.
”Vi har tagit ett strategiskt beslut att göra den här förändringen eftersom det är långsiktigt bäst för bolaget”, säger Viktor Stensson till Breakit.
Däremot utesluter han inte att det hade varit bättre att fimpa gratisversionen av tjänsten redan i augusti 2021, när Bokio började ta betalt för många funktioner (vilket även det gjorde många användare upprörda).
“Det finns mycket saker man kan göra annorlunda med facit i hand. Det fanns ingen medveten strategi att lura några kunder. Det är inte så vi jobbar”, säger Viktor Stensson till tidningen.
Läs även kommentaren: ”Lätt att inse varför bolaget slopar gratisversionen”