Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration.

Ditt konto

Sök

”Med förvärv riskerar du att få fel typ av kunder”

Balancos grundare Mikko Marttunen vill växa ”i huvudsak” organiskt och siktar mot Central- och Sydeuropa.

Intervju

Mikko Marttunen låser upp själv med egen nyckel när han släpper in Revisionsvärlden till Balancos Stockholmskontor. Lokalerna ligger på Kungsgatan i Stockholm, mitt i smeten.
”Det är bästa läge och nära alla kommunikationer, vår personal i Sverige vill ha det så”, säger Mikko Marttunen.
Marttunen är på tillfälligt Sverigebesök. Normalt arbetar han från kontoret i Helsingfors, som ligger ute vid flygplatsen i Vanda.
”Kvadratmeterhyran i Stockholm är dubbelt så hög som i Vanda, men vi har sagt att det är OK. I Helsingfors tar vi bilen till jobbet”, säger Mikko Marttunen med ett outgrundligt leende.
Mikko Marttunen grundade Balanco 2015 med tre kompanjoner, samtliga med bakgrund på Talenom, en av Finlands och Nordens stora redovisningskoncerner, noterad på Helsingforsbörsen.
”Vi var fyra grundare som startade från noll. Idag omsätter koncernen 13 miljoner euro (cirka 142 Mkr, RV:s anmärkning) och har verksamhet i fem länder. Det har varit en fantastisk resa. Vi firade 10 är med en galamiddag i Helsingfors härom veckan, med över 140 medarbetare på plats”, säger Mikko Marttunen.

För att läsa vidare behöver du en prenumeration

Läs gratis i fyra veckor


Hur kommer det sig att ni hoppade av Talenom för att grunda Balanco?
”Dels ville vi starta eget, dels tyckte vi att Talenom redan då blivit litet för stort för många kunder.”

Hur menar du?
”Om man ska uppnå synergier inom redovisning måste man skapa gemensamma processer. Man tar in kunderna in i samma mall, vilket ofta påverkar servicen negativt. Vi såg att det fanns kunder som inte riktigt passade i Talenom. Nu har Balanco vuxit, och vi står inför samma utmaning; att skapa gemensamma processer inom koncernen, utan att kunderna blir lidande.”


Går det ens?
”Det är inte lätt, men visst går det. En viktig lärdom vi drar från Talenom är att inte växa för snabbt genom förvärv. Om du växer organiskt tar du ombord kunder som passar din byrå. Om du gör förvärv riskerar du att få fel typ av kunder.”


Balanco ökade under 2024 omsättningen med 24 procent till 13 miljoner euro. Hur mycket var organiskt?
”12 procent, hälften alltså”, säger Mikko Marttunen.


De första åren efter starten höll sig Balanco till hemmamarknaden Finland, men år 2020 avslöjade Revisionsvärlden att Balanco Accounting registrerat ett svenskt aktiebolag och att medgrundaren Antti Voittonen skulle flytta till Sverige för att etablera Balanco här. Året därpå köpte de Metric Accounting, en liten byrågrupp som byggts upp av redovisningsentreprenören Edith Lau. Hon är fortfarande en av Balanco Groups större ägare och sitter i styrelsen. Därefter har Balanco etablerat sig i Norge, Danmark, och nu senast Spanien. Länge växte Balanco av egen kraft och med grundarnas kapital, men sedan 2023 har de en extern ägare i form av det finländska riskkapitalbolaget Voland.
”Strategin är att i huvudsak växa organiskt. Förvärv gör vi för att etablera oss på en ny marknad, eller för att komma åt specialistkompetens, kanske inom en viss bransch.”


Vilken marknad tittar ni mest på när det gäller förvärv framåt?
“Just nu är det fokus på Norge och Danmark. På längre sikt tittar vi mot Central- och Sydeuropa.”


Vilka synergier har ni egentligen mellan de olika länderna?
”Vi har kunder med verksamhet i flera länder. Till antalet är de inte så många, men de är relativt stora. Omsättningsmässigt är det en stor andel som har internationella affärer. Det är inte bara redovisningen vi hjälper de internationella bolagen med, även rådgivning, som exempelvis att hjälpa kunden att starta bolag i ett annat land.”


Kör ni olika programvaror i olika länder?
”När det gäller ekonomi och löneprogram har vi olika system. I Finland använder vi exempelvis Procountor, i Sverige är det mycket Fortnox , i Norge Tripletex och PowerOffice och i Danmark e-conomic.”

Varför är ekonomiprogram i småbolagssegmentet så nationella? När det gäller större bolag finns ju globala affärssystem som Oracle, Microsoft och SAP.
”Jag har funderat på det. Ett svar är att när det första svenska bolaget skulle börja använda Oracle bekostade det förmodligen självt för många av de anpassningar som behövdes. Dessa anpassningar kunde sedan kund två och tre dra nytta av. När det gäller små bolag finns ingen vilja att betala för programvaruutveckling, därför blir det dyrt för programvaruföretagen och för litet blir gjort.”

Ni har aldrig funderat på att utveckla egen mjukvara på Balanco?
”Vi har ett egenutvecklat rapportverktyg, BalancoBI, som vi använder i flera länder. Dessutom har vi cirka 10 medarbetare i Finland som arbetar med automatisering. Det är både interna projekt inom Balanco, men även kundprojekt där vi hjälper kunder med exempelvis RPA (Robotic Process Automation, eller regelstyrda system). I framtiden kommer det att vara AI-projekt”, säger Mikko Marttunen.

Din tidigare arbetsgivare, Talenom, har utvecklat ett eget ekonomiprogram som nu ska börja säljas under varumärket Easor. Även exempelvis svenska Kleer har ett eget ekonomiprogram. Vilka för och nackdelar ser du med att som redovisningskoncern ha egen programvara?
”Om du har din egen programvara kan du skräddarsy det till dina processer. Man kan också se det som en försäkring mot att programvaruföretaget blir för starkt. En tredje fördel är att det höjer tröskeln för kunden att byta byrå, om den då även behöver byta system.”

Nackdelar då?
”Till nackdelarna hör att ett eget program kräver stora investeringar. Programmet måste vara riktigt bra, annars finns risken att kunden är nöjd med sin redovisningskonsult, men missnöjd med programmet. Då kanske kunden lämnar byrån i onödan. Programmet måste också vara bra om du vill göra förvärv. Ingen kommer att sälja byrån till dig om det innebär att byta till ett sämre ekonomisystem.”

Senaste från Revisionsvärlden