Deloitte stänger “kreativa” byrån Acne
Deloitte lägger ned sin reklambyrå Acne i Sverige. Beslutet togs i slutet av förra året.

”Efter en period av utmanande marknadsutveckling har Deloitte tagit det svåra beslutet att inleda förhandlingar med personal och fackföreningar om nedläggningen av Acnes kreativa team i Sverige. Företaget gör allt det kan för att stödja drabbade kollegor”, skriver Deloittes kommunikationsavdelning till Revisionsvärlden.
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Hon vill inte säga hur många “drabbade kollegor” som förlorat jobben. Det senast tillgängliga bokslutet för Acne-koncernen är från 2022. Då omsatte verksamheten 137 Mkr och hade 89 anställda. Branschtidningen Resumé var först med nyheten om Acne-nedläggningen. De har rapporterat att Acnes tidigare vd Ori Mace tillsammans med delar av personalen startat upp en ny byrå vid namn Kontiki.
Deloitte köpte svenskgrundade Acne år 2017, den hade då personal i Stockholm, London, Paris och Berlin.
Enligt svenska bokslut har Acne-koncernen gått med förlust ända sedan Deloitte tog över. År 2020 öppnades kontor i Milano, Rom, Lissabon och Dublin, se tidigare artikel.
Acne har sorterat under – och samarbetat med – Deloitte Digital, Deloittes digitala konsultverksamhet. Byrån var tidvis mycket ansedd har arbetat med många stora varumärken, bland annat biltillverkaren Audi, skriver Resumé.
Maria Kristiansson på Deloittes kommunikationsavdelning betonar att Deloitte fortfarande är engagerad i varumärkes- och andra ”kreativa” tjänster kommer att fortsätta att använda varumärket Acne i andra länder och regioner.