Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration.

Ditt konto

Sök

Så funkar EY:s fotbollsavtal

Affär

För att läsa vidare behöver du en prenumeration

Läs gratis i fyra veckor

Intresseorganisationen Svensk Elitfotboll utökar ett redan pågående samarbete med EY. Enligt ett pressmeddelande ska EY bistå Svensk Elitfotboll, och dess ligor Allsvenskan och Superettan, med ”kompetens och insikter inom hållbar affärsutveckling och affärsledning”.

Enligt Jan Karlsson, försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll handlar jobbet delvis om att ta fram affärsnyckeltal för jämförelse mellan klubbarna.

”EY kommer vara delaktig i att utveckla affärsnyckeltal för benchmarking på klubbnivå för att därigenom bidra till hållbar affärsutveckling. Benchmarkingen och dess löpande resultat kommer också ligga till grund för Svensk Elitfotbolls uppföljning och stöd gentemot klubbarna”, säger Jan Karlsson.

EY kommer även att vara delaktig i utvecklingen av en nätverksarena, en plattform för ligorna och klubbarna och deras ”strategiska partners” (sponsorer, RV:s anmärkning). Nätverksarenan ska vara ett forum för att säkerställa ”långsiktig framgång för intressenterna”.

Av pressmeddelandet att döma handlar nätverksarenan delvis om kommunikation.

”Elitfotbollen är en viktig del av samhället, och det är nödvändigt för oss att visa vad vi bidrar med, vilken nytta vi skapar och vilket samhällsansvar vi faktiskt tar. Vi vet det, men vi måste bli bättre på att förklara för alla vad de kanske inte ser vid sidan av de stora evenemangen”, säger Mats Enquist, generalsekreterare på Svensk Elitfotboll, i pressmeddelandet.

Det verkar som om EY ska bena ut vilken nytta elitfotbollen skapar, så att intresseorganisationen får nya argument gentemot exempelvis politiker.

Enligt Jan Karlsson är kontraktet mellan EY och Svensk Elitfotboll på tre år, men bägge parter har ”långsiktiga ambitioner med samarbetet”. Han vill gå in på de ekonomiska delarna av avtalet.

”Vi betalar för deras tjänster och de betalar för våra. Hur affärsuppgörelsen ser ut håller vi för oss själva. Våra tjänster består framförallt av associations- och exponeringsmöjligheter”, säger Jan Karlsson.

Från EY:s sida är både Carlos Esterling (revisor och ansvarig svensk partner för Sport Business Services) och Mikael Bergsten (ansvarig partner för Partner Insourcing Services i Norden), inblandade i samarbetet. Även Sverigechefen Jesper Almström står som kontaktperson i pressmeddelandet.

Senaste från Revisionsvärlden