250 namnförslag till nya Business Services
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Redovisningsjätten PwC Business Services har fått in 250 förslag på nytt namn på bolaget. Business Services byter namn i samband med att PwC säljer affärsområdet till PE-bolaget IK Investment Partners. Förslagen kommer från personalen och skickades in kort efter att storaffären presenterades den 14 februari.
“Totalt har vi gått igenom 250 namnförslag och det står nu mellan två namn. Vi gör en fördjupad granskning av dessa. Varumärket ska registreras på EU-nivå”, säger Magnus Eriksson, chef för PwC Business Services till Revisionsvärlden.
Själva ägarskiftet, som måste godkännas av Konkurrensverket och MBL-förhandlas, är planerat till den sista juni. Tills dess ska inte bara namnet vara spikat, bolaget ska dessutom ha en logo och grafiska riktlinjer (varumärke och en ny visuell identitet på reklamsvenska) som ska gå igen i samtliga kanaler till exempel på webbplatsen, i kundportalen MyBusiness, i annonsmaterial etc.
“Jag hoppas att vi i slutet av maj kan lansera ett nytt varumärke internt och den 1 juli externt. Processen måste ha sin gång, men personalen var tydlig när vi kommunicerade försäljningen den 14 februari. Det är viktigt att sätta det nya varumärket så tidigt som möjligt”, säger Magnus Eriksson.
PwC har anlitat reklambyrån Volt för varumärkesuppdraget.
”Ett riktigt prestigeuppdrag som vi så klart är otroligt glada och stolta över. Att uppdraget dessutom omfattar byråns samtliga discipliner gör det hela extra lustfyllt, spännande och intressant”, säger volts vd Henrik Stampe i en kommentar.