Hitta nya vägar till kompetensen

Så funkar offshoring och underkonsulter.

Sponsrat innehåll från Fortnox

Att hitta rätt medarbetare är svårt för många redovisningsbyråer. Konkurrensen är tuff, arbetslivet förändras och omställningen i branschen gör det knepigt att förutse morgondagens behov. Samtidigt växer det fram nya vägar som kan underlätta rekryteringen. Här djupdyker vi i två av dem.

En är trenden med underkonsulter.

I dag profilerar sig allt fler som underkonsulter, och fler och fler byråer anlitar underkonsulter via olika bemanningslösningar. Det här innebär möjligheter för både konsulter och byråer:

• Som konsult kan du erbjuda din expertis till andra byråer när de behöver stärka upp teamet vid vakanser, omorganisation eller arbetstoppar. Du kan också bidra med unik kompetens som saknas, som exempelvis att göra koncern- eller hållbarhetsredovisningar.

• Byråer kan komplettera sitt erbjudande utan att själv behöva anställa. Det innebär också att man kan lösa både akuta och långsiktiga kompetensutmaningar på ett snabbt och smidigt sätt.

Viktigt att ha med sig är att kvaliteten på byråns tjänster inte får påverkas och att kunderna känner sig trygga med att underkonsulten dokumenterar och rapporterar tillbaka om vad hen har gjort.

Jobba modernt, 100% digitalt och tillsammans med dina kunder du också! Läs mer om hur det är att vara Fortnox Byråpartner!

Offshoring – nu även i Sverige

Ett annat, mer ovanligt, sätt att lösa kompetensbristen på är offshoring. Det innebär att man rekryterar medarbetare till byrån från andra länder. Sedan några år tillbaka finns fenomenet även i Sverige. Offshoring förutsätter ett 100% digitalt arbetssätt och startsträckan med att lära upp utländska konsulter eller ekonomer i det svenska systemet är lång. Det ställer också andra krav på ledarskap när delar av teamet sitter i ett annat land.

Samtidigt förändras arbetslivet i grunden efter pandemin. Många arbetsgivare går över till hybrida lösningar, där medarbetarna delar sin tid mellan kontoret och hemma. Skillnaden mellan att ha en kollega i ett annat land eller på hemmakontoret är inte lika stor längre.

Attraktiv arbetsgivare – 3 tips

Som i alla branscher där konkurrensen om kompetensen och medarbetarna är tuff, gäller det att tänka till kring hur man är som arbetsgivare – och hur man kan bli mer attraktiv. Här kommer 3 tips:

1. Jobba modernt
De flesta av dagens och framtidens medarbetare vill jobba med relationer, företagande och affärer. Med moderna arbetssätt med rådgivning till företag som er core business är ni med i matchen om talangerna.

2. Prioritera medarbetarnas utveckling
Dagens och inte minst framtidens medarbetare vill vara på en arbetsplats där de får växa som människa och konsult. Så rusta dem för morgondagens behov och utmaningar.

3. Fokusera på värderingar och delaktighet
Unga vill jobba i organisationer som delar deras värderingar. Är du en mindre byrå har du stora möjligheter att jobba med det – och involvera medarbetarna.

Jobba modernt, 100% digitalt och tillsammans med dina kunder du också! Läs mer om hur det är att vara Fortnox Byråpartner!

Sponsrat innehåll från Fortnox

Redaktionen

[email protected]