EY vässar sin hållbarhetsprofil med nytt pris
I mars nästa år delar EY ut hållbarhetspriset Impact Entrepreneurship Award för första gången. Det nya priset är en i raden av konsultjättens senaste hållbarhetssatsningar.
Under de senaste åren har konsultjätten EY tryckt plattan i mattan när det gäller sitt hållbarhetsarbete. I fjol startade svenska EY ett ”acceleratorprogram” vid namn Amplifier, där storspelaren erbjuder ett antal svenska startupföretag inom hållbarhetssektorn gratis rådgivning under 3 månader.
Tidigare i år utsåg bolaget dessutom hållbarhetsprofilen Anna Ryott till Chief Impact Officer och partner, vilket Revisionsvärlden uppmärksammade.
Nu flyttar EY, med Anna Ryott i spetsen, fram sina gröna positioner ytterligare och instiftar hållbarhetspriset Impact Entrepreneurship Award. De som tävlar om hederspriset är företag vars affärsidé främjar miljö, hälsa, kultur och integration.
”Vi står mitt i en tid av stora förändringar. Det är tydligt att vi inte kan fortsätta som förut och att vi är på väg in i en ny era. En era där affärsnytta och samhällsnytta går hand i hand, och där vi behöver modiga entreprenörer visar vägen”, uppger Anna Ryott i ett pressmeddelande.
Prisutdelningen sker 19 mars 2026 och vinnaren kniper en plats i det färska acceleratorprogrammet Amplifier.
Sedan 30 år tillbaka delar EY även ut priset Årets entreprenör.