Sponsrat innehåll från Slipp Redovisning
De är utmanaren i redovisningsbranschen som tar allt mer plats. Genom 30 franchisekontor i landet och utbildningssamarbete med Srf konsulterna digitaliserar man svenska redovisningsbyråer. Man har dubblat omsättningen fem år i rad och beräknas nästa år ha fler än 3 000 kunder.
Slipp Redovisning är ett unikt, snabbväxande franchisekoncept med redovisningsbyråer från Luleå i norr till Malmö i söder. Det hade kunnat vara betydligt fler kontor men på Slipp värnar man om att växa med bibehållen kvalitet och lönsamhet för franchisetagarna, och väljer med omsorg bland förfrågningarna.
– Vi har växt med 21 kontor de senaste två åren. Ungefär hälften är befintliga byråer som vill utveckla sin affärsmodell, effektivisera sina processer, öka sin lönsamhet och bredda sitt nätverk. Med Slipp får franchisebyråerna ett väl intrimmat koncept som hjälper dem att nå sina mål snabbare. Man inser att det är mödosamt att göra den resan på egen hand, menar Lars Olsson som är CEO på Slipp Redovisning.
Läs mer om hur du kan bli franchisetagare!
Digital redovisning till fast pris är kärnan i Slipps franchisekoncept. De argument som främst brukar framföras för digitaliserad och automatiserad redovisning är att det skapar ökad effektivitet och lönsamhet. Vid en jämförelse med branschsiffror har också Slipps franchisetagare fler kunder och högre lönsamhet per konsult än den genomsnittliga redovisningsbyrån.
Precis som i andra franchisekedjor så betalar den som vill vara ansluten till Slipp Redovisning en franchiseavgift. Den inkluderar bland annat marknadsförings- och säljstöd, utbildning, mjukvara och processer, varumärke och affärsmodell.
– Jag skulle säga att vi erbjuder ett komplett stöd för den moderna redovisningsbyrån, men vi nöjer oss inte med det. Vi förhandlar även fram centrala avtal och partnersamarbeten till gagn för både franchisetagare och slutkunder och är öppna för fler spännande samarbeten, säger Lars Olsson.
Utvecklingen i redovisningsbranschen medför att byråerna måste lägga allt större fokus på att få in fler kunder. Det är dock väldigt få av landets ca 24 000 redovisningsbyråer som kan hålla sig med en sälj- eller marknadsavdelning.
– På Slipp hjälper vi franchisetagarna med både digital marknadsföring och traditionell försäljning, något redovisningsbyråer sällan kan prioritera men som blivit allt viktigare. Varje månad får vi förfrågningar från fler än 150 kunder. Det är framförallt kombinationen av det digitala och det personliga, Slipps signum, som gör att kunderna väljer och stannar hos oss, berättar Joakim Flodin Goude, Head of Sales på Slipp Redovisning.
Läs mer om hur du kan bli franchisetagare!