”Mycket prat och litet verkstad från systemleverantörernas sida”

Svårt att bygga effektiva flöden enligt Dalälvas Hans Åhlström.

Från vänster Pia Nordkvist, Hans Åhlström och Annelie Bälter.

Dalälva är en relativt nystartad redovisningsbyrå med kontor i Malung, Sälen och Mora. På onsdagen tog grundaren Annelie Bälter emot priset Årets tillväxtbyrå i Dalarnas län 2019. Revisionsvärlden fick en intervju.

”Jag ansvarade tidigare för Visma Services (som senare blev Azets, RV:s anmärkning) kontor i Malung och Sälen. När de beslutade att avveckla verksamheten i Dalarna valde jag att köra vidare i egen regi. Vi hade ju kunder och jobb. Jag erbjöd alla anställda att följa med och vi fick med oss cirka 70 procent av kunderna”, säger Annelie Bälter.

Senaste räkenskapsåret ökade Dalälvas omsättning med 70 procent till 4,5 Mkr och tillväxten fortsätter.

”Vi fortsätter att växa, även om det inte kommer att vara i samma takt. Vi är sex personer nu på byrån, plus en konsult med eget företag som vi hyr in för att kapa toppar. Vi skulle också behöva anställa någon ytterligare.”

Har ni tillväxtambitioner även framåt?

”Ja, fast det är viktigt att vi inte tar på oss mer jobb än vi klarar av. Den närmaste tiden handlar det mer om att växa i de uppdrag vi har, konvertera analoga kunder till att bli mer digitala och få bättre lönsamhet”, säger Annelie Bälter.

Vilken typ av kunder har ni?

”Det är blandat. Hantverkare, åkerier, butiker och en del hotell och restauranger kopplade till besöksnäringen i Sälen och Malung, för att nämna några. Största kunden omsätter cirka 40 Mkr/år, där har vi ett outsourcat uppdrag en dag i veckan.”

En av medarbetarna som är kvar sedan tiden på Visma Services är Pia Nordkvist. En som däremot saknar bakgrund därifrån men ändå var med från start är Hans Åhlström, konsult inriktad på it- och teknikfrågor.

”Hans var den första jag ringde när jag bestämt mig för att starta eget. Visma skulle lägga ner verksamheten på en fredag, Dalälva skulle ta över på måndagen efter helgen. Hans säkrade upp driften i den övergången”, säger Annelie Bälter.

Hans Åhlström bistår kunder som vill digitalisera och automatisera ekonomi och administration.

”Om jag ska vara ärlig tycker jag att det är mycket prat och litet verkstad från systemleverantörernas sida. Det är svårt att bygga ihop systemen och skapa effektiva flöden. Fakturatolkning fungerar också bara till en viss gräns. En restaurang kan få en faktura från en grossist på fyra sidor. Det kan vara mat, alkohol och förbrukningsmaterial i en salig röra. En sådan faktura klarar inte AI att bokföra på olika konton och föra till rätt resultatenheter, det är min erfarenhet. Men den dag det funkar köper vi det”, säger Hans Åhlström.

Är kunderna mindre priskänsliga när det gäller it- och mjukvarurådgivning jämfört med redovisning och ekonomisk rådgivning?

”Det skulle jag inte vilja säga. Vi vill erbjuda en helhet med ekonomi, lön, HR-juridik, it, skatt och försäkring. Antingen i egen regi eller inom vårt nätverk”, Annelie Bälter.

Årets tillväxtbyrå baseras på en undersökning från kreditupplysningsföretaget UC. Priset premierar omsättnings- och vinsttillväxt och delas ut av Revisionsvärlden och programvaruföretaget 24SevenOffice på nätverksträffen CloudLunch som hålls över hela landet.

Martin Hammarström

[email protected]