Mjukvarubolag öppnar lönebyrå

Chefen: "Den här marknaden har plats för oss också."

Björn Jareblad. Foto: Flex.

Fem frågor till Björn Jareblad, vd för Flex Services, ett nytt lönecenter i Örebro som öppnar i mars. Bolaget kommer att erbjuda outsourcing av lönefunktionen till företag av olika storlek.

Flex är ju i grunden ett mjukvaruföretag som utvecklar HR-program. Varför vill ni starta egen lönebyrå?

”På Flex har vi under en längre tid sett hur efterfrågan på tjänster ökat, det ligger i tiden att outsourca sin löneadministration. Eftersom vi självklart kommer att jobba med vår egen mjukvara kommer erfarenheterna från Flex Services att vara viktiga när vi utvecklar mjukvara”, säger Björn Jareblad.

Hur stor kommer verksamheten bli?

”Om detta slår väl ut räknar jag med att vi är 5-10 personer innan året är slut.”

Vilken typ av kunder vänder ni er till?

”Det kommer att variera mycket. Jag räknar med att många kommer att ha 50-100 anställda och uppåt.”

Den största aktören inom löneoutsorcing i Sverige, Azets, är en avknoppning från mjukvarubolaget Visma. Hur kommer det sig att ni startar outsourcingtjänst när de renodlar?

”Bra fråga. Det pendlar fram och tillbaka om lönefunktionen ska ligga in house eller outsourcat. Just nu är outsourcing hett, men vi tror på flexibilitet. Eftersom vi i grunden är en systemleverantör kommer det att bli lätt för kunderna att ta hem lönefunktionen, om det skulle bli aktuellt. Då hoppas vi förstås att de fortsätter med våra system.”

Flex Applications används av många redovisnings- och revisionsbyråer. Blir de arga nu när du blir en konkurrent?

”Vi ser oss inte som en konkurrent till byråerna, även om kanske i vissa fall kan bli det. Vår HRM-plattform kommer att bli ännu vassare när vi själva får förståelse för hur programmen fungerar i en byråmiljö.  Därför kommer Flex Services att gynna dem också. Dessutom tror jag att den här marknaden har plats för oss också.”

Transparens: Flex Applications kör för närvarande en annonskampanj bland annat i Revisionsvärlden. Detta är en redaktionell artikel utan koppling till annonsen.

Martin Hammarström

[email protected]