”Med rätt teknikstöd kan man göra mer jobb utan att anställa mer personal”

Snabbväxande Kreativgruppen i Luleå - Årets tillväxtbyrå i Norrbotten.

Ida Skarpsvärd och Joakim Hedqvist.

Kreativgruppen i Luleå är Årets tillväxtbyrå 2018, Norrbottens län. Priset delades ut på nätverksträffen CloudLunch som hölls på Stadshotellet i Luleå på torsdagen. Revisionsvärlden ställde några frågor till kontorschefen och delägaren Joakim Hedqvist.

Ni är en redovisningsbyrå med kontor i Stockholm och Luleå, hur många är ni på respektive ort?

”Vi är 12 i Luleå och 23 i Stockholm. Plus två i Sigtuna och två som arbetar från vårt nystartade kontor i Falun respektive Frankrike. Byrån startade i Stockholm 2008. I början var kontoret i Luleå ett satellitkontor och vi hette Nya Kreativgruppen då vi har funnits tidigare innan vi blev uppköpta, så detta blev en nystart. Nu heter vi bara Kreativgruppen, år 2011 drog jag igång Luleåkontoret i ett eget bolag med två anställda. Sedan dess har vi ökat med ungefär en person om året. Tillväxten har varit helt organiskt och nästan utan att vi sett det. Någon har gått på föräldraledighet, vi har tagit in en vikarie, som sedan blivit kvar.”

Ni är en ren redovisningsbyrå, ni har aldrig hållit på med revision?

”Nej. Revision begränsar oss redovisare för mycket. Jag brukar säga att vi håller på med allt inom ekonomi förutom revision.”

Jag vet att ni lagt lönedelen i ett separat bolag, hur kommer det sig?

”Sedan början av året har vi ett bolag i Sigtuna, Kreativgruppen Payroll. De servar våra lönekunder, oavsett om de hör till Luleå- eller Stockholmskontoret. Lön är så specifikt att det behövs egna specialister. Med det här arbetssättet får kunderna lättare direktkontakt med rätt konsult.”

Vill ni fortsätta växa?

”Vi har inga uttalade tillväxtmål här i Luleå. Jag tror kanske att vi måste möta den nya tekniken och invänta lagstiftning innan vi bestämmer om och hur vi ska växa. Har insett att med rätt teknikstöd kan man göra mer jobb utan att anställa mer personal.”

Byrån heter Kreativgruppen – vill man verkligen ha en kreativ redovisningskonsult?

”Det är inte första gången jag fått frågan. Tanken bakom namnet är att vi vill hitta kreativa lösningar på ekonomiadministrationen. Ofta har kunden rutiner och arbetssätt som grundar sig på att ’så har vi alltid gjort’. Där kan vi hjälpa kunden att lyfta på stenarna och ändra ofta väldigt gamla rutiner.”

Fotnot: Utmärkelsen Årets tillväxtbyrå delas ut av Revisionsvärlden och programvaruföretaget 24SevenOffice. Priset går till den byrå i varje län snabbast ökat omsättning, antalet anställda, vinst och soliditet. Diplomen delas ut på CloudLunch, en serie nätverksträffar som arrangeras över hela Sverige. Nästa vecka smäller det i Visby.

Martin Hammarström

mh@revisionsvarlden.se