Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration.

Ditt konto

Sök

Kapplöpning när AI-revision lanseras som tjänst

För ett par veckor sedan publicerade vi en intervju med forskaren Charlotta Kronblad, som ser revisorn som en nyckelperson för att revidera AI-botar och andra automatiserade system. Nu skriver Finacial Times om hur de fyra stora revisionsbyråerna tävlar om att paketera och lasera AI-revision som tjänst.

Krönika

Deloitte, EY och PwC uppger alla att de förbereder lanseringar av AI-kontrolltjänster. AI-revision sägs kunna bli en ny och viktig intäktskälla för revisionsfirmorna, kanske en efterföljare till hållbarhetsrevision.

För att läsa vidare behöver du en prenumeration

Läs gratis i fyra veckor

PwC UK kommer snart att lansera AI-kontrolltjänster uppger Marc Bena, teknologichef inom revision. Företaget har redan granskat vissa specifika AI-verktyg hos kunder, exempelvis att kontrollera om chatbotar svarar korrekt på frågor och att identifiera problem som partiskhet.

Den brittiska branschorganisationen för revisorer ICAEW höll sin första konferens om ämnet i förra månaden. De stora revisionsbyråerna vill muta in sina positioner inom AI-revision innan mindre, snabbfotade aktörer etablerar sig på marknaden.

Hundratals firmor i Storbritannien sägs redan idag erbjuda någon form av AI-kontrolltjänst, men ofta utvecklar de även själva AI-tjänsten, vilket väcker frågor om oberoende.

Enligt Charlotta Kronblad behöver framtidens revisor inte bara tekniska grundkunskaper om AI utan också ett skarpt omdöme, mod och förmåga att våga ifrågasätta även till synes objektiva beslutsunderlag.

”AI är inte objektivt. Algoritmer och data bygger på mänskliga val. Därför måste det alltid finnas någon som kan ställa frågan: ’Känns det här rätt?’ Vår magkänsla är unik och vi bör använda den”, sa hon.

Pragasen Morgan, brittiska EY:s chef för teknologirisker, varnar för att det kan ta tid att utveckla tillförlitliga AI-kontrollsystem. Han varnar även för stora potentiella skadeståndsanspråk som kan riktas mot revisionsfirmor om ett AI-system som godkänts av revisorn ändå inte fungerar som utlovat.

Det finns idag ingen standard för vad en AI-revision ska innehålla. Vissa ”kontroller” kan vara ytlig rådgivning eller begränsade till att kontrollera om AI-systemet följer en specifik lag.

”Vi är fortfarande ganska långt ifrån att kunna säga att vi kan ge ett otvetydigt godkännande av en AI-modell. Att ge fullständig garanti är inte något vi eller någon annan av de fyra stora är redo för … åtminstone inte än”, säger Pragasen Morgan i artikeln.

Läs även intervjun med forskaren Charlotta Kronblad.

Senaste från Revisionsvärlden