Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration

Ditt konto

Sök

”Automatisering avgörande för byråers framtid”

Långsiktigt konkurrenskraftiga byråer kommer att behöva automatisera repetitiva uppgifter för att överleva. Förändring kan göra ont – men omställningen måste ske nu, skriver Niclas Johansson och André Bodin från Wolters Kluwer i en krönika.

Krönika

Branschen genomgår just nu stora och förändringar – och det går snabbt. Byråerna står inför stora utmaningar som kräver innovativa lösningar och det är dags att agera. Generativ AI är i dag en verklighet som ger helt nya möjligheter för att automatisera tidskrävande arbetsuppgifter som fakturahantering och påminnelser. Men revisions- och redovisningsbranschen förhåller sig till de här frågorna med för stor försiktighet. Omfattande förändringar tar ofta både tid och pengar i anspråk, men vad betyder det för verksamheten om den här omställningen går för långsamt?

Skapa större värde för kunderna

Automatisering handlar i grunden om att frigöra tid, som i stället kan användas för att erbjuda ännu mer kvalificerad personlig rådgivning till kunder, särskilt när det gäller att uppfylla nya krav på regelefterlevnad kring kundkännedom och penningtvättsdirektiv. Att hamna på efterkälken gentemot konkurrenterna är att hamna lägre ner i värdepyramiden. Ert arbete kommer helt enkelt att bli mindre värdeskapande, i jämförelse med de byråer som drar nytta av automatiseringens möjligheter.

Ökad sårbarhet

Det finns en rad frågetecken som behöver rätas ut innan nya arbetssätt tas i bruk. I takt med att byråer blir mer beroende av teknik, ökar sårbarheten för tekniska problem. Dessutom kan förändrade arbetsroller också kräva att medarbetarna anpassar sig till nya metoder och lär sig nya färdigheter. Å andra sidan är förändring en naturlig del av redovisningsyrket. Ständiga uppdateringar och nya lagkrav, såsom ESG-krav och penningtvättsdirektiv, är bara några exempel på de utmaningar som yrkesverksamma måste hantera. När incitamenten är tillräckligt stora har branschen förmågan att ta till sig nya förutsättningar. Digitalisering och automatisering är inte bara trender utan nödvändigheter för byråer som vill förbli konkurrenskraftiga i framtiden.

Högkvalitativt samarbete för kundens bästa

Varken digitalisering eller automatisering har ett egenvärde i sig. Det är effektiva verktyg som kan hjälpa byråerna att skapa ännu större värde för sina kunder. En avgörande faktor är samarbete mellan redovisningskonsult och kund. Det måste ske under former som bygger på ömsesidig förståelse, tillit och effektiv kommunikation. Genom att använda ett integrerat byråsystem kan båda parter få tillgång till realtidsdata och rapporter, vilket minskar risken för fel och sparar tid. Ett sådant system kan också automatisera många rutinuppgifter, vilket frigör tid för redovisningskonsulten att fokusera på mer strategiska frågor – något kunden har allt att vinna på, då rådgivningen successivt kommer att hålla högre nivå.

Niclas Johansson och André Bodin, Wolters Kluwer.

Författarna står för åsikterna i krönikan.

Vill du också skriva en krönika i Revisionsvärlden? Mejla

Senaste från Revisionsvärlden