”Konceptet fungerar bra för oss”

Slipp redovisning i Uppsala trivs som franchisetagare.

Från vänster: Nevine Qatanani (Slipp), David Nordanskog (Avanta) och Kajsa Hultström (Slipp).

Våren 2021 tog Avanta över Slipp redovisning Uppsala, som ingår i det rikstäckande franchisekonceptet Slipp. Tidigare hade verksamheten drivits tillsammans med Midama Ekonomi, en redovisningsbyrå med bas i Ljusdal. Då omsatte Slipp i Uppsala drygt 2 mkr. Idag omsätter verksamheten över 5 Mkr på årsbasis och har 5 medarbetare. Den snabba tillväxten gör att Slipp redovisning i Uppsala – som formellt heter Simple Accounting Uppsala AB – tilldelas priset Årets tillväxtbyrå 2022 i Uppsala län. Revisionsvärlden ställde några frågor till Nevine Qatanani, som varit med under tillväxtresan och som sedan i höstas är chef för och delägare i Slipp redovisning Uppsala.

Vilken är skillnaden mellan Slipp och Avanta Ekonomi?

”Slipp är för kunder som vill ha en enkel och prisvärd tjänst. I Slipp jobbar vi väldigt enhetligt och standardiserat med kunderna, men jag skulle vilja säga att de flesta små företag passar hos oss”, säger Nevine Qatanani.

Hur ser samarbetet med huvudägaren Avanta ut?

”Vi delar kontor, vilket jag ser som en stor fördel. Vi hjälper varandra när det behövs”

Får ni kunder genom Avanta, eller är de ni som matar över mer krävande kunder till dem?

”Vi brukar inte ge ifrån oss någon kund frivilligt, men visst har det hänt att någon kund blivit för stor för Slipps koncept. Det är heller inte så ofta vi får kunder genom Avanta. Byråerna samarbetar, men försöker jaga nya kunder var och en för sig.”

Som franschisetagare betalar enligt uppgift ni sju procent av omsättningen till Slipp. Vad får man för pengarna?

”Framför allt mjukvara och ett väldigt effektivt och genomtänkt arbetssätt. Slipp sköter även vår webbplats.”

Får ni kunder så att säga gratis genom Slipp centralt, eller måste ni jaga på egen hand som en traditionell byrå?

”Vi får en hel del kunder genom Slipp, främst restaurangkedjor som Slipp centralt har avtal med. Men alla andra kunder har vi skaffat oss själva på traditionellt sätt.”

Många inom Slipp driver enmansbyråer. Är ni inte för stora för Slipps koncept?

”Nej, konceptet fungerar bra för oss. Men det stämmer att vi är stora inom Slipp, jag tror att vi driver en av de större Slippbyrån idag”, säger Nevine Qatanani.

Bakom utmärkelsen Årets tillväxtbyrå står Revisionsvärlden, i år i samarbete med kunskaps- och programvaruföretaget Björn Lundén. Priset delas ut länsvis och går till redovisnings- och revisionsbyråer som omsätter minst 2 miljoner kronor och har ökat omsättningen tre räkenskapsår i följd. Den byrå som ökat snabbast det senaste räkenskapsåret vinner. Uttagningen görs av kreditupplysningsföretaget UC.

Martin Hammarström

[email protected]