”Jättestor möjlighet att synas, även för en mindre byrå”

Snabbt delägarskap och nytt kontor - så vill växande WeAudit locka unga till byrån.

Sofia Tennek och Daniel Kero Ljungberg

Revisionsvärlden träffar WeAudits vd Daniel Kero Ljungberg på det nyöppnade i Göteborgshotellet Jacy’z, som ligger i höghuset Kineum i stadsdelen Gårda. I vår flyttar WeAudit in på 21:a våningen i samma byggnad. Göteborgsrevisorn tog i somras över som vd för WeAudit, den renodlade revisionsbyrån som 2021 fick FAR:s pris Årets framtidsbyrå och som samma år tog fram ett egenutvecklat säljstöd, se tidigare artikel.

När Daniel Kero Ljungberg rekryterades för ungefär ett år sedan hade WeAudit 25 medarbetare på kontor i Göteborg, Karlstad, Stockholm och Eskilstuna (samt en medarbetare i Årjäng i Värmland). Nu uppger WeAudit-chefen att byrån är uppe i 35 medarbetare, genom organiskt tillväxt. Under det brutna räkenskapsår som avslutades den sista juli omsatte WeAudit 37 Mkr, och målet är att omsätta ”minst 50 Mkr” under innevarande räkenskapsår.

”Vi har vuxit på de flesta orter, inte minst här i Göteborg. Vi var fyra personer i Göteborg förra hösten. Nu är vi 12”, säger Daniel Kero Ljungberg.

För snart ett år sedan, när det stod klart att tidigare vd:n Henrik Ahnkron skulle lämna VD-rollen, sa Daniel Kero Ljungberg till Revisionsvärlden att byrån ville expandera i Skåne och öppna kontor i exempelvis Malmö eller Helsingborg. Det målet ligger fast, men verkar inte ha högsta prioritet.

”Det får ta den tid det tar. Det är extremt viktigt att det blir rätt”, säger Daniel Kero Ljungberg.

En annan ambition var att stärka WeAudits varumärke gentemot unga ekonomer, något Daniel Kero Ljungberg arbetat mycket med på RSM, där han tidigare var delägare och vd för Göteborgskontoret. Det skulle göra det möjligt för WeAudit att rekrytera nyexaminerade, vilket är en utmaning för de flesta små och medelstora revisionsbyråer.

Vill inte alla ekonomistuderande arbeta på en Big Four-byrå?

”Historiskt har Big Four varit duktiga. Men vi kan erbjuda något annat.”

Kan du ge exempel?

”Vår vision är att revolutionera revisionen genom en kultur där vi alla får balans i livet. Där vi alla får möjlighet att både påverka och utveckla verksamheten och där vi alla får ta del av resultatet. Vi har inga omsättningskrav på WeAudit, snarare tvärt om. Har du för stor volym i din kundstock uppmanas du att växla över uppdrag till yngre medarbetare. Hos oss får du träffa kunden tidigt. Jag skulle vilja påstå att vi – på alla nivåer – har en mycket bättre arbetssituation än de stora byråerna. Målet är att ingen ska arbeta övertid. Vi är kanske inte där, visst har även WeAudit arbetstoppar, kunden måste servas. Men vi jobbar mycket med att planera och tidigarelägga arbete för att utjämna topparna”, säger Daniel Kero Ljungberg.

För att skynda på arbetet med att bygga WeAudit som varumärke gentemot studerande tar WeAuditchefen hjälp av – en studerande. Sofia Tennek läser sistaåret på Handelshögskolan i Göteborg, på utbildningen Management av Tillväxtföretag , och praktiserar två dagar i veckan på WeAudit, som en del av utbildningen.

”Många vill jobba inom revision, jag tror att det finns en jättestor möjlighet att synas, även för en mindre byrå”, säger hon.

Dock måste WeAudits digitala närvaro bli bättre. Byrån måste på sociala medier berätta hur det är att arbeta på byrån, och ha mer av denna typ av information på webbplatsen. Även mässor och arbetsmarknadsdagar kan vara en väg, även om WeAudit ”aldrig kommer att ha den största montern”.

Efter flytten från det nuvarande kontoret på Erik Dahlbergsgatan till våning 21 i Kineum tror Daniel Kero Ljungberg att själva kontoret kan vara en attraktion i sig.

”Vi kommer att kunna ha seminarier och workshops för studerande”, tror WeAudit-chefen, som understryker att arbetet med ”employer branding” gäller byråns samtliga kontor.

Till de budskap som ska torgföras till studenterna hör en tillåtande attityd till föräldraledighet, där han och andra delägare ”vill vara förebilder” samt möjlighet att bli delägare relativt tidigt i karriären.

”Vi har idag en delägarmodell som möjliggör delägarskap efter tre år. Det gäller även för sådana som kommer utifrån. De ska ha arbetat med revision i tre år, varav ett år hos oss. Delägarmodellen kommer att innebära en stor ägarbreddning, idag är vi 14 ägare, nästa höst blir vi säkerligen 25 stycken.”

Men då handlar det om små ägarandelar för de nya delägarna?

”Det varierar. Men det är tillräckligt stora andelar för att betyda något privatekonomiskt”, säger Daniel Kero Ljungberg.

Han understryker även att det ska vara möjligt att bli delägare även för den som inte är auktoriserad revisor.

”Ett bra exempel är vår ordförande Katarina Aronsson. Hon är inte auktoriserad men har många andra egenskaper som gör att hon är viktig för byrån”, säger Daniel Kero Ljungberg.

Sofia Tennek och Daniel Kero Ljungberg
Martin Hammarström

[email protected]