“Jag tror att vi kan öka med 40 procent under det närmaste året”

Västerbottens tillväxtraket Dahlberg & Partner gasar vidare.

Maria Lundberg

Redovisningsbyrån Dahlberg & Partner i Skellefteå är Årets tillväxtbyrå 2020 i Västerbotten. Revisionsvärlden ställde några frågor till grundarna Fredrik Dahlberg och Maria Lundberg, som startade byrån så sent som 2017.

Kan ni berätta om byrån?

”Vår tillväxt har varit ganska snabb. Vi tänkte inte från början att vi skulle växa så mycket och så fort. Eftersom både jag och Fredrik har verkat länge i branschen fick vi redan från början många kundförfrågningar. Idag är vi sju medarbetare”, säger Maria Lundberg.

Hon och Fredrik Dahlberg arbetade ihop redan från början av 1990-talet när Fredrik Dahlberg drev Dahlbergs Redovisningsbyrå. Detta bolag växte till 16 medarbetare och 2008 sålde Dahlberg byrån till PwC. Maria Lundberg arbetade vidare hos PwC medan Fredrik efter försäljningen blev förbundsdirektör och vd för Srf-konsulterna. Men efter åtta år av veckopendlade till Stockholm blev suget efter att driva egen byrå och Norrland för stort. Duon drog igång Dahlberg & Partner.

”Det har gått bra redan från start, egentligen utan marknadsföring. Vi har haft tur och kunnat rekrytera väldigt bra medarbetare, vilket varit en förutsättning för tillväxten”, säger Maria Lundberg.

Har alla bakgrund på PwC eller Aspia?

”Nej, det är en blandning. Några har arbetat i branschen medan andra har arbetat med helt andra saker, utbildat sig inom ekonomi och börjat hos oss direkt efter examen.”

Hur tänker ni framåt. Vill ni fortsätta växa?

”Vi har ingen uttalad tillväxtplan, men våra lokaler har plats för fler. Jag tror att vi kan öka med 40 procent under det närmaste året, men det får bli i takt med kundtillströmningen.”

 

 

Många talar om att öka andelen rådgivning, hur tänker ni?

Fredrik Dahlberg

”Det kommer automatiskt när digitalisering frigör tid, kunden har ett behov av rådgivning.”

Men är kunden beredd att betala?

”Ja och nej. När man sitter ner i kundmöten och anstränger sig för att förstå kundens affär, dyker det ofta upp frön till sådant som kan bli rådgivningsuppdrag”, säger Maria Lundberg.

Fredrik Dahlberg, du drev ju Dahlbergs Redovisningsbyrå under flera år kring sekelskiftet. Idag har du redovisningsbyrå igen. Hur stor är skillnaden?

”Det är stor skillnad. Jag vill inte säga att det är ett helt annat yrke, men jag vill hävda att vi har möjligheten att göra redovisningsyrket till något helt nytt. Det är förvånande att en bransch med så mycket kunskap om företagande som vår, ger så få råd. Under min tid på Srf konsulterna jobbade vi hårt för att uppmuntra byråerna att ställa om och nyttja tekniken. Efter ett tag blev jag sugen på att jobba med frågorna praktiskt, inte bara predika”, säger Fredrik Dahlberg.

Årets tillväxtbyrå delas ut av Revisionsvärlden och programvaruföretaget Agoy. Läs mer om priset här.

Martin Hammarström

[email protected]