”Vi pausar en del pågående rekryteringsprocesser”

För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Revisions- och rådgivningsbyrån BDO ökade omsättningen med tio procent under det senaste räkenskapsåret. Innevarande budget innebär att byrån, med vd Malin Nilsson, ska öka med ytterligare 10 procent till 880 Mkr. Frågan är om det är möjligt med tanke på den snabba konjunkturnedgången.
”Våra affärsmål sattes innan covidkrisen slog till och det är förstås väldigt svårt att bedöma påverkan och hur det kommer utvecklas. Viktigare för oss just nu är att stötta våra kunder genom den här turbulenta perioden. Vi har experter som hjälper till med alltifrån likviditetsprognoser, kontrollbalansräkningar, rekonstruktion såväl som att ta del av regeringens krispaket. Vår rådgivning behövs väldigt mycket i den nya situation vi befinner oss i. Många företagare är oroliga över sin verksamhet och behöver råd och stöd på andra sätt än tidigare”, säger Malin Nilsson.
BDO AB omsatte 797 Mkr under det brutna räkenskapsår som slutade den 31 augusti i fjol, vilket innebar att de senaste årens snabba tillväxt höll i sig. Rörelseresultatet minskade däremot med 7 procent till 67 Mkr och resultatet efter finansnetto blev 65 Mkr.
”Vi har investerat i medarbetare, arbetssätt och i nya system och digitaliseringsprojekt som har påverkat vårt rörelseresultat men på lite längre sikt så har det varit nödvändigt och viktigt för vår utveckling”, säger Malin Nilsson.
I ljuset av coronakrisen är hon tacksam över att byrån kommit så pass långt i sin digitala omställning.
”Våra förutsättningar att hjälpa våra kunder på distans, med digitala mötesforum och arbetssätt är helt annorlunda än om detta hade inträffat för ett antal år sedan”, säger hon.
Det genomsnittliga anställda ökade under året med bara 3 procent, vilket alltså kan ställas mot omsättningsökningen på 10 procent.
”Det senaste året har branschen upplevt en stor konkurrens om talangerna så 3 procent är något under det vi önskat”, säger Malin Nilsson.
På affärsområdesnivå växte rådgivningsdelen snabbast. Den ökade försäljningen med nära 20 procent till 68 Mkr.
”Vi har generellt ökat rådgivningen inom segmentet små- och medelstora företag. Vi märker att de uppskattar värdet av en fullservicebyrå. Därtill har vi agerat rådgivare i ett stort antal företagstransaktioner, både större och mindre, vilket också starkt bidragit till den stora ökningen av affärsområdet”, säger Malin Nilsson.
Företagsservice, alltså redovisning och lön, växer med 11 procent.
”Vi ser en bred ökning, exempelvis inom handel men även inom andra områden. Vi har ett digitalt erbjudande som i kombination med personlig service är tilltalande för små- och medelstora bolag. Vi har också en hel del internationella kunder eller större bolag som vill outsourca till exempel sin löneavdelning”, säger Malin Nilsson.
Även största affärsområdet revision ökade omsättningen medan skatt uppvisar en marginell minskning. Detta samtidigt som många konkurrenter ökade inom skatt.
”Vi har under året omorganiserat skatteavdelningen vilket bromsat tillväxten, men under innevarande räkenskapsår ser vi att det ger effekt och vi har ett mycket starkt erbjudande inom skatt för vår målgrupp”, säger Malin Nilsson.
År 2017 förvärvade BDO nischrådgivaren Tullsupport, se tidigare artikel.
Har integrationen av Tullsupport fungerat?
”Tullsupport har kommit in bra på BDO och vårt erbjudande har mottagits mycket väl på marknaden.”
Omsättningsökningen innebär att BDO nådde det långsiktiga omsättningsmål man satt upp i sin Vision 2020 ett år innan visionsperioden gick ut. Till hösten ska byrån skaffa sig en ny vision.
”Vi utgår från BDO:s globala fokus It’s time to lead, som tar utgångspunkt i vårt starka kundfokus men innebär en ytterligare ambitionshöjning. Under det här året pågår ett strategiarbete för att sätta detaljerna för vad det innebär för oss i Sverige. Just nu handlar det om att stötta våra kunder som i många fall befinner sig i en ny situation och att hjälpa varandra inom BDO i en snabb omställning i arbetssätt.”
Personalomsättningen ökade enligt bokslutet från 15,6 till 21,6 procent. Är det rekord?
”Ja, vi kan se att vår personalomsättning under förra året låg i nivå med resten av branschen. Att behålla och attrahera talanger har varit en utmaning i de tider som varit men något vi har mycket fokus på.”
Ni flyttade Stockholmskontoret till nya fina lokaler på Sveavägen. Borde inte medarbetarna trivas och stanna i stället?
”Flytten till Sveavägen har blivit ett riktigt lyft. Det finns förstås både för- och nackdelar med att vara mer utspridda i aktivitetsbaserade kontor men våra medarbetarundersökningar visar att de flesta är nöjda med lokalerna och vårt sätt att arbeta. Just nu jobbar vi i Stockholm på distans men många längtar nog tillbaka till kontoret.”
Hur gör ni med rekryteringar från högskolorna till hösten?
”Just nu har vi pausat en del pågående rekryteringsprocesser och avvaktar utvecklingen i coronakrisens spår. Vi behöver avvakta och se branschen påverkas.”
Revisionsvärlden har på senare tid skrivit om en del avhopp från BDO. Den tidigare chefen för BDO:s kontor i Eskilstuna Stefan Bengtsson startar Mälardalens Affärsrådgivning och förre skattechefen Göran Alvemalm driver numera egen byrå. Även redovisningskonsulten och delägaren Susanne Filipoff-Larsson har slutat.
Är det turbulens i partnerledet?
”Att vissa i en stor partnergrupp vill prova på något nytt ser jag inte som något konstigt. Vi önskar dem självklart all lycka till.”