”Varmare och mer mänskliga än våra konkurrenter”

För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
PwC är även efter försäljningen av redovisningsdelen Sveriges största revisions- och rådgivningsbyrå. Sedan ledningsskiftet i somras har branschdominanten en ny kund och marknadsansvarig partner – skattejuristen Jörgen Haglund, vars uppdrag är att öka marknadsandelen ytterligare.
”Jag började på PwC som skatterådgivare 1995, och har arbetat med skattejuridik egentligen ända tills jag fick den här rollen i somras”, säger Jörgen Haglund till Revisionsvärlden.
PwC är ett av världens starkaste varumärken, men frågan är vad det står för. Många, både i Sverige och utomlands, uppfattar att de fyra stora revisionsbyråerna är ganska lika.
Varför ska man gå till PwC snarare än till någon annan stor byrå?
”Det är den stora utmaningen. De fyra stora är väldigt lika i sitt utbud av tjänster. Det gäller både revision och rådgivning. En viktig sak för differentiering är bredden i de tjänster vi erbjuder och styrkan som ligger i kombinationen av ett globalt nätverk och en lokal närvaro. En annan är våra värderingar. Vilken sorts företag vill vi vara? Vad har vi för syfte med vår verksamhet? Det gäller gentemot kunderna, men minst i lika hög grad gentemot våra anställda – och de som vi hoppas ska bli våra anställda”, säger Jörgen Haglund.
Uppfattar kunderna någon skillnad mellan de fyra stora varumärkena idag?
”Det gör de nog, även om skillnaderna är små. Det sitter slutligen i människorna som möter kunderna. Det är de som i slutändan skapar kundens bild av PwC. Vi får exempelvis ofta hör att vi upplevs varmare och mer mänskliga än våra konkurrenter.”
Under karriären har Jörgen Haglund arbetat mycket med olika typer av skattefrågor, bland annat inom områdena M&A och internationell bolagsskatt. Det arbetet har inneburit att han bott och arbetat i bland annat London och New York. Jörgen har under åren sett PwC:s svenska rådgivningsdel växa successivt och bli allt viktigare i förhållande till revisionsdelen. Det senaste räkenskapsåret stod revision för ungefär hälften av PwC:s svenska omsättning, rådgivning för den andra hälften.
”I början jobbade vi rådgivare mycket ihop med revisorerna och rådgivningen var en support till revisionsverksamheten. Senare har rådgivarna mer och mer kommit att stå på egna ben. Nu jobbar vi för att upplevas som ett och samma PwC oavsett vad kunderna behöver vår hjälp med”, säger Jörgen Haglund.
Ni har haft en betydande rådgivningsdel länge och i er kommunikation trycker ni hårt på rådgivningen. På er webbplats kan jag inte hitta en enda rapport eller ett enda pressmeddelande som handlar om revision. Ändå ses PwC av många som framför allt en revisionsbyrå. Varför är det så?
”Det har att göra med vår historia. Vi är sprungna ur revision och revision kommer alltid att vara en viktig del av vår verksamhet. Det arvet är också väldigt viktigt för oss, samtidigt som vår ambition nu är att förflytta vårt varumärke från enbart revision till både rådgivning och revision.”
Innan ni sålde redovisningsverksamheten till det som idag är Aspia hade PwC 84 kontor enligt webbplatsen. Idag har ni 33 kontor. Hur ser du på kontorens roll framöver?
”Den lokala närvaron är otroligt viktig för oss. Kombinationen av vårt globala nätverk och vår lokala närvaro är helt klart en framgångsfaktor. När vi sålde redovisningsverksamheten var det naturligt att antalet kontor minskade eftersom det i allt väsentligt var redovisning vi utförde på de orter där vi inte längre är kvar. Vi ska finnas tillgängliga över hela landet, sedan kan man alltid fundera kring var specialisterna utvecklas bäst. Man kan göra mycket med digital mötesteknik”, säger Jörgen Haglund.
Nu när du klivit in som ansvarig partner för ert marknadsarbete, vad har du för vision på lång sikt för PwC Sverige?
“Som jag nämnt tidigare så är vår långsiktiga ambition att behålla vår starka position inom revision parallellt med att vi utvecklar och växer vår rådgivningsverksamhet. Sen är jag också övertygad om att ju bättre vi kan samarbete mellan våra olika affärsområden som ett PwC för att hitta synergier, desto mer värde kan vi skapa för våra kunder.“
Har du även en plan i ett kortare perspektiv, vad är viktigast för dig i ditt arbete just nu?
“På kortare sikt handlar mycket om att få saker på plats och att utveckla medarbetarna utifrån ett tydligt kundansvar. Vi behöver fokusera ännu mer på dialogen med våra kunder och därmed få ännu bättre förståelse för deras olika behov, inte minst under en pågående pandemi. Det är också genom att ligga nära våra kunder som vi bäst kan visa upp och exemplifiera det PwC-hjärta som vi ofta får höra om från våra kunder.”