”Vår bransch har blivit mycket mer kapitalintensiv”
![](https://media.arto.se/app/uploads/sites/8/2022/10/16152347/francesca-lagerberg-ceo-baker-tilly-1.jpg?auto=format&crop=faces&facepad=10&fit=crop&q=50&w=1060&h=706)
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Baker Tillys internationella nätverkschef Francesca Lagerberg följer noggrant den globala revisions- och redovisningsmarknaden. En av de starkaste trenderna just nu är att private equity-bolag investerar i revisionsbranschen.
”I USA har vi sett flera stora investeringar, där tycks ytterligare affärer ligga i pipeline. Och även i Europa har vi sett liknande affärer”, säger Francesca Lagerberg.
I Europa har nederländska Waterland investerat i revisionsbyråer i en rad länder; bland annat franska Cogep, Brittiska Moore Kingston Smith och Moore Belgien. I USA kontrolleras både amerikanska Grant Thornton och Baker Tilly US av PE-bolag (fotnot: Baker Tilly US är nätverkets största medlemsbyrå, det finns dock fler medlemsbyråer i USA som inte har Baker Tilly i namnet).
”Baker Tilly US är den första av våra medlemsbyråer som tar in PE-kapital, men jag skulle bli förvånad om det är den sista. Det finns starka krafter som driver på den här utvecklingen. Vi talar mycket om den här frågan på våra partnermöten”, säger Francesca Lagerberg.
Avråder du dina medlemmar från att sälja aktier till PE-fonder?
”Nej, många byråer behöver kapital, bland annat till it och olika system för regelefterlevnad. Den traditionella metoden att ta in kapital från ägarna fungerar sämre idag. Det är för stora pengar som ska in, vår bransch har blivit mycket mer kapitalintensiv. Samtidigt är kapital utifrån inte är ett trollspö som kommer att lösa alla dina problem”, säger Francesca Lagerberg.
Hennes rekommendation är att hålla dörren öppen, fundera på vilka behov byrån verkligen har och inte göra något förhastat.
”Jag vet att en av våra byråer som tog in externt kapital tog två år på sig att utvärdera olika alternativ”, säger Francesca Lagerberg.
På den nordiska marknaden har PE-bolaget Axcel köpt tre kombibyråer, men framför allt är det redovisning (snarare än revision) som de senaste åren attraherat private equity-fonderna. Vid sidan av alla redovisningsbyråer som köps upp är en trend att kombibyråer säljer sina redovisningsdelar. Inte bara storbyråer som PwC, KPMG och Deloitte har gjort så. Två svenska Baker Tilly-anslutna byråer sålde i fjol sina redovisningsdelar till PE-ägda redovisningskoncerner: Östgötska Thorell Revision (idag Baker Tilly Norrköping) som sålde sin redovisningsdel till Azets samt Sandrev, också de från Östergötland, som gjorde en liknande affär med Ludvig & Co.
Johan Wintervalld, ordförande för Baker Tilly Sverige, ser två huvudförklaringar till att inte fler svenska Baker Tilly-byråer gått samma väg.
”Många revisorer anser att redovisningen behövs för att byrån ska få ett komplett erbjudande mot kund. I Sverige är många små och medelstora kombibyråer relativt redovisningstunga. Ofta står redovisning och lön för över halva omsättningen”, säger Johan Wintervalld.
Är konsolideringen av redovisningsbranschen ett hot mot nätverk som Baker Tilly? Byråerna betalar ju en procentandel av omsättningen till er. Den intäkten krymper väl om byrån krymper?
”I teorin är det en risk, men antalet byråer som växer är mycket större än de som krymper. Dessutom tillkommer fler medlemmar”, säger Johan Wintervalld.
Revisionsvärlden träffar Johan Wintervalld och Francesca Lagerberg i Stockholm, där den svenska organisationen nyligen var värd för en internationell nätverkskonferens. Vid en tidigare intervju för två år sedan var Francesca Lagerberg, som har sin bas i Storbritannien, nytillträdd på posten som nätverkschef. Hon rekryterades från Grant Thornton International, som i likhet med de största revisionsnätverken har en nationell medlemsbyrå i varje land. Baker Tilly är ett lösare sammanfogat nätverk med många medlemsbyråer i varje land, ofta små byråer som verkar lokalt. Vissa av dem, exempelvis sörmländska Rådek, har egna varumärken och egna webbplatser.
Du har tidigare sagt att du gärna vill se en större integration inom Baker Tilly. Hur går det?
”Bra. Vi samarbetar alltmer, både på det nationella planet och över landsgränserna. Det är drivet av kundnytta. Allt fler kunder får hjälp av team som består av experter från olika delar av nätverket”, säger Francesca Lagerberg.
Hur länge kommer ni att tillåta medlemmar som inte heter något med Baker Tilly?
”Vi vill gärna att våra medlemmar använder Baker Tillys varumärke så mycket som möjligt, men det är inget krav att byrån måste ha Baker Tilly i själva namnet. Vi respekterar lokala traditioner, integrationen måste få ta tid”, säger Francesca Lagerberg.
![](https://www.revisionsvarlden.se/app/uploads/sites/13/2024/06/jw-1.jpg?w=500&h=341&format=auto&q=50)
Johan Wintervalld