”Redovisningsbranschen är alldeles för fokuserad på redovisning”
På tolv månader har redovisningsbyrån Luca gått från idé till 80 kunder. Idag har byrån totalt åtta medarbetare två kontor – Göteborg och Stockholm. Revisionsvärlden ringde upp Lucas vd och medgrundare Simon Hoof.

Lucas grundare Simon Hoof och Fredric Gunnarson.
Hur vill du summera det senaste året?
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
”När man sitter mitt i det dagliga känns det som om det mest varit frustration och motgångar, men när vi lyfter blicken ser vi att det gått fantastiskt bra”, säger Simon Hoof.
Hur ser tillväxtmålen ut framåt?
”Under 2025 hoppas vi kunna öppna två nya kontor och omsätta kanske 10-15 Mkr. Inom fem år är målsättningen att nå 100 medarbetare på 10 orter. Vi vill i huvudsak växa organiskt, som hittills.”
Varför vill ni ha fler kontor, ni finns ju redan i Göteborg och Stockholm?
”Vi vill ha en närhet till kunden och det finns många spännande företag i städer som Uppsala, Västerås, Örebro och Karlstad” säger Simon Hoof.
Du har bakgrund inom it-sektorn, din medgrundare Fredric Gunnarson har arbetat inom gaming. Varför har ni startat redovisningsbyrå?
”Vi är båda entreprenörer som känner redovisningsbranschen från kundsidan. Luca har skapats av frustration över att vi inte fått rätt stöd.”
Vad menar du med det?
”Redovisningsbranschen är alldeles för fokuserad på redovisning. Den behöver mer fokus på proaktivitet och struktur. Man måste titta upp från bokföringsraderna och se helheten. Vårt erbjudande skiljer sig från traditionella byråer genom att vi är en del av kundens team och hjälper dem att förstå sina siffror, inte bara rapportera dem.”
Är Luca inriktad på tillväxtbolag?
”Tillväxtbolag är en viktig kundgrupp, men inte den enda. Jag brukar säga att vi ska ta våra kunder från A till B. Det kan vara att stötta kunder genom olika faser – tillväxt, notering, ägarbreddning eller generationsskifte.”