Performancebaserad ersättning på redovisningsbyrån?

För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?

Klas Johansson
Sedan årsskiftet har ägarbilden i Redovisningssverige stöpts om markant efter riskkapitalbranschens intåg som ägare till två av landets största redovisningsbyråer – IK Investment Partners köp av PwC Business Services och Altors köp av 75 procent av LRF Konsult.
Rådgivnings- och redovisningsbranschen har vuxit starkt och närapå fördubblats sett till antalet företag sedan början på 2000-talet, och omfattar idag cirka 21 000 bolag och en miljon kunder. Samtidigt anses digitalisering och automatisering ha haft ett mindre genomslag än i många andra branscher, i alla fall när det gäller de minsta kunderna.
”Vi ser segmentet små och medelstora företag som ett ”underserved segment”, som alltså inte får de tjänster de skulle kunna få. Nu gör tekniken det möjligt att hjälpa dessa kunder på ett helt annat sätt”, säger Klas Johansson som är partner på Altor och ansvarig för LRF Konsult-innehavet.
Att genomslaget av digitaliseringen hittills varit så svagt på just redovisningsbranschen har en naturlig förklaring i att incitamenten för förändring varit svaga. Den dominerande intäktsmodellen i branschen är timdebitering. Trots det är Altor och IK överens om att det inte kommer ske någon stor förändring av hur bolagen tar betalt, i alla fall inte på kort sikt.
”Kortsiktigt ser jag inte att det kommer ske någon stor förändring av intäktsmodellen. På längre sikt kommer vi nog få se fler olika modeller. Tittar man på andra serviceverksamheter så kan man exempelvis se ersättningar baserade på performance eller Software as a Service-modeller. Det hela handlar om vad kunden vill betala och får för nytta”, säger Alireza Etemad som är partner på IK Investment Partners och ansvarig för det planerade Business Services-köpet.

Alireza Etemad
Med PwC Business Services 27 000 kunder och LRF Konsults 75 000 kunder täcker man tillsammans bara omkring 10 procent av marknaden än så länge, sett till antalet kunder. Men det finns stora skillnader mellan bolagen. Med en omsättning strax över miljarden är LRF Konsult större, men omsättningen per anställd är lägre och lönsamheten likaså. Räknat per kund omsätter LRF Konsult knappt hälften jämfört med PwC Business Services, som de senaste åren vuxit framför allt när det gäller medelstora kunder. I det segmentet brukar man tala om ekonomioutsourcing snarare än om redovisningstjänster.
Med LRF Konsults kontorsnät på 130 kontor och PwC Business Services cirka 70 kontor runt om i landet så finns det en stor överlappning. Men någon storaffär mellan riskkapitalbolagen tycks inte vara att vänta.
”Även om de har något överlappande kontorsnät så är PwC Business Services och LRF Konsult ganska olika bolag som kommit olika långt i sin resa, har olika plattformar och olika kunder”, säger Alireza Etemad.
För Altor ligger fokus för LRF Konsult istället på att skapa värde i kombinationen av den fysiska relationen med kunden och den effektivisering tekniken kan erbjuda.
”Vi tror på kombinationen av det personliga, fysiska mötet, stöttat med teknik och digitalisering för effektivitet, alltså kombinationen av fysiskt och digitalt. Vi vill bygga vidare på bolagets breda lokala närvaro och starka relationsbaserade tjänster, samtidigt som det är absolut nödvändigt med ett effektivt, digitalt och användarvänligt maskinrum”, säger Klas Johansson.
Både PwC Business Services och LRF Konsult har idag egen utveckling av mjukvara och tjänster, och båda de nya ägarna ser framför sig en kombination av teknikleverantörernas färdigutvecklade lösningar och egenutvecklat. Och de räknar med betydande investeringar framöver, men inte bara i teknik.
”För att växa kommer det krävas investeringar också i expertkompetens, och då är skala viktigt. Men den som tar investeringarna borde kunna växa snabbare än marknaden”, säger Klas Johansson.
Trots enighet om behovet av en konsolidering av den fragmenterade redovisningsmarknaden är båda köparna förtegna om sina förvärvsplaner, i alla fall när det gäller större spelare. Samtidigt är förändringstrycket i redovisningsbranschen stort. Mer än hälften av alla byråer är enmansföretag, och absoluta majoriteten är färre än 20 anställda. Det här lämnar fältet öppet för en konsolidering av marknaden.
”Vi börjar med att fokusera på den verksamhet vi har investerat i, men vi är öppna för en konsolidering. Det kan vara intressant med mindre byråer som vill ingå i ett sammanhang, men också mellanstora som inte orkar hänga med i digitaliseringen”, säger Alireza Etemad.
Även för Altor så är grunden i tillväxtstrategin för LRF Konsult att byrån ska kunna växa organiskt, och det saknas knappast visioner.
”Vi vill minst dubbla de bolag vi jobbar med, och vi räknar med att kunna dubbla LRF Konsults kundbas organiskt. Men det får ta den tid det tar. Det här är en kundgrupp och en industri i förändring. Det finns en stor andel av dagens kunder som kommer vara betjänta av en leverantör med tillräcklig skala för att investera i nästa generations system och stödfunktioner”, säger Klas Johansson.
Varken IK eller Altor har tidigare några redovisningsföretag i bolagsportföljerna, även om Klas Johansson tillsammans med ett par kolleger från Altor gjort en privat investering i den digitala redovisningsbyrån Bokoredo. Både IK och Altor är rörande överens om att förvärven ska ses som fristående investeringar.
”Visst finns det tjänster inom exempelvis Carnegies förmögenhetsförvaltning som kan vara intressanta för vissa av LRF Konsults kunder. För oss handlar det mer om att tänka på vilka tjänster vi har relevant erfarenhet av. Men det handlar mer om know-how och inspiration än någon korsförsäljning av särskilda produkter”, säger Klas Johansson.
Artikeln publiceras i samarbete med Affärsvärlden. Läs mer i Affärsvärlden: Pengarna flödar in i de svenska private equity-bolagen.