“Jag upplever att de andra stora går mer mot större kunder”
![](https://media.arto.se/app/uploads/sites/8/2024/04/16151703/dsc0578-scaled-1.jpg?auto=format&crop=faces&facepad=10&fit=crop&q=50&w=1060&h=706)
För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
När Revisionsvärlden träffar Ludvig & Co:s vd Fredrik Backman på huvudkontoret i Stockholm är kapprummet belamrat med kabinväskor och jackor.
“Det är konferens med deltagare från hela Sverige. Vi har ofta utbildningar och interna möten här på Stockholmskontoret”, förklarar Fredrik Backman.
Det är snart fyra år sedan Backman tog över rodret i Ludvig & Co, Sveriges näst största redovisningsbyrå. Även om Aspia är något större än Ludvig & Co – 1,4 miljarder kronor mot 1,3 miljarder kronor – har Ludvig & Co överlägset flest kontor, cirka 120 stycken mot Aspias cirka 50 i Sverige.
Även om enstaka kontor lagts ner på senare år anser Fredrik Backman den lokala närvaron är fortsatt mycket viktig och det som främst skiljer Ludvig & Co från andra stora aktörer som exempelvis Accountor, Aspia, Azets och Talenom.
“Jag upplever att de andra stora går mer mot större kunder. Vi satsar helhjärtat på det som vi menar är hjärtat av svensk företagande. Vår viktigaste kategori av kunder är de mindre- och mellanstora företagen, entreprenörer och ägarledda bolag över hela Sverige”, säger Fredrik Backman.
Att det finns cirka 20 000 små byråer, ofta enmansbyråer, som riktar in sig på samma, lokala kundgrupp oroar inte Ludvig & Co-chefen.
“Vi är inte bara en lokal partner. Som kund hos oss får du också den trygghet, kvalitet och specialiserad kompetens som kommer med ett stort nationellt bolag. De mindre byråerna har svårt att hjälpa sina kunder i frågor med specialiserad skatterådgivning, transaktionsfrågor, arbetsgivarfrågor eller hållbarhetsfrågor”, säger Backman.
Medan vissa konkurrenter, mest kända är Talenom och Freedom Group – utvecklat egen bokföringsprogramvara förlitar sig Ludvig & Co på standardprogram, i första hand Fortnox.
“Jag tror inte på att utveckla sådant som redan finns på marknaden. I Sverige har tekniken kommit långt och vi tror att vi har mest att vinna på att nyttja de program som finns. Däremot har vi egna system för våra interna processer”, säger Fredrik Backman.
Han pekar på att Ludvig & Co hela tiden tar nya steg inom automation och digitalisering. Inte minst blir detta viktigt i samband med att koncernen avvecklar off shoring-bolaget i Indien, som tidigare sysselsatte 200 personer, se tidigare artikel. Avvecklingsbeslutet var en del av en stor omstrukturering som inleddes under 2023. Koncernen gick från att vara organiserad i regioner och kontor till att byggas utifrån fyra tjänsteområden: Ekonomi & lön, juridik, specialiserad rådgivning samt fastighetsförmedling. Största tjänsteområdet Ekonomi & lön leds av Daniel Lindström, som för ett par år sedan rekryterades från Länsförsäkringar. Regioncheferna har ersatts av affärsområdeschefer.
Tidigare hette Ludvig & Co LRF Konsult och var tydligt riktade mot lantbrukskunder. I samband med namnbytet till Ludvig & Co för fyra år sedan uppfattade jag att ni ville bredda kundbasen, utanför det ni brukar kalla “de gröna näringarna”.
Hur ser du på kundbasen idag?
“Vårt tillväxtfokus ligger på ägarledda bolag, oavsett bransch”, säger Fredrik Backman.
Är de flesta kunderna fortfarande inom “gröna näringar”?
“Många skogsägare och lantbrukskunder behöver bara vår hjälp en gång om året, i samband med bokslut. Så totalt sett är kundsegmentet gröna näringar störst. Men om man bara ser till kärnkunderna, som vi hjälper med löpande bokföring och som vi även vill hjälpa med exempelvis skatterådgivning, är majoriteten av kunderna utanför gröna näringar”.
När det gäller förvärv hade Ludvig & Co en lugn period under större delen av 2023, men I slutet av året köpte koncernen , Sandrev i Östergötland och First Ledger i Stockholm. I år har det redan blivit tre förvärv, senast Five Accounting i Mölndal .
Hur kommer det sig att ni plötsligt gjort en massa förvärv?
“Dels har vi byggt ut vår interna kapacitet att göra förvärv, dels har transaktionsmarknaden mognat. Jag hoppas att vi ska kunna fortsätta att göra fler förvärv under 2024. För oss är förvärv en integrerad del av vår tillväxtstrategi och ett sätt att skapa värde. Vi ser att det finns fina byråer runt om i Sverige som är duktiga inom de kundsegment där vi vill växa.”
Det var 2018 som private equity-bolaget Altor blev huvudägare i LRF-konsult, idag Ludvig & Co. Samma år köpte IK Partners PwC Business Services, som idag heter Aspia. I slutet av fjolåret sålde IK Aspia till Vitruvian Partners, ett annat PE-bolag. Men Altor sitter kvar med sin investering.
Är det dags även för Ludvig & Co att få ny ägare?
“Jag kan inte göra mig till talesperson för Altor. Det jag kan säga är att vi bygger vår verksamhet utifrån en långsiktig utveckling. Visst är Altor den typ av ägare som äger i perioder, men min uppfattning är att Altor har varit duktiga på att vara långsiktiga ägare när det behövts”, säger Fredrik Backman.