”Jag tror att det kommer en konsolidering i vår bransch”

För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
Den svenska delen av Accountor går med vinst efter tre förlustår. Accountor Ekonomi & Rådgivning AB redovisar under 2019 ett rörelseresultat på 5 Mkr, vilket kan jämföras med minus 17 Mkr 2018. Omsättningen var i princip oförändrad på 288 Mkr. Revisionsvärlden når Sverigechefen Magnus Högvall på Skype.
Vad ligger bakom resultatförbättringen?
”Accountor är resultatet av en rad förvärv. Sedan jag kom in för ett par år sedan har vi arbetat hårt med att skapa en mer effektiv och kundfokuserad organisation. Vi har fått ihop företaget it- och systemmässigt, men även när det gäller företagskultur. När alla går åt samma håll blir det en väldig kraft”, säger Magnus Högvall.
Accountor är en internationell grupp inom redovisning och HR. Förutom outsourcing utvecklar gruppen även programvara inom redovisning och lön under varumärket Finago. Även utbildning ryms i koncernen, som har huvudkontor i Finland och närvaro i sju länder. Magnus Högvall är ansvarig för den svenska outsourcing-verksamheten, alltså redovisnings- och lönekonsult-delen. Han rekryterades till Accountor för två år sedan och har bakgrund bland annat på programvaruföretag och en startup inom print-on-demand. Accountors närvaro i Sverige startade när Finska Pretax förvärvade PBK outsourcing. Sedan följde förvärv av ett antal verksamheter i Sverige; bland annat Matrisen, som var dubbelt så stor som dåvarande Accountor, och Adminson.
Antalet medarbetare i Sverige minskade enligt årsredovisningen från 332 till 305 personer. Har ni lagt ner kontor?
”Vi beslutade att slå samman Malmö och Lund, och har nu stängt kontoret i Malmö. Men vi har också dragit ner på administration. Idag är det bara jag och en handfull medarbetare som utgör ledningsgrupp. Vi är väsentligt mer effektiva nu. Det fina är att detta gjort att både medarbetare ute på kontoren och våra kunder är betydligt mer nöjda än tidigare.”
Hur många medarbetare är ni i Sverige idag?
”Strax under 300 heltidsresurser, men i faktiska medarbetare så är det lite fler, beroende på deltid, sjukskrivningar och liknande.”
Om ni hade lönsamhet i fokus 2019, vad gäller 2020?
”Jag vill fortsätta på den inslagna vägen. Ett viktigt område är att öka användningen av RPA (robotic process automation, en sorts automation, RV:s anmärkning) i vår leverans och på så sätt bli mer effektiva och digitala. Våra kunder har köpt en outsourcingtjänst. De förväntar sig kontinuitet, kvalitet och effektiviseringar.”
Tycker du att det är hård konkurrens på mjukvarusidan?
”Sverige är extremt fragmenterat med en rad branschanpassade affärssystem. Många av dem hör till historien, det mesta av innovationen sker i relativt nystartade bolag. Vi vill gärna titta på nya lösningar, samtidigt som vi måste hålla ihop paletten av system vi använder.”
Och hur ser du på konkurrensen inom redovisning?
”Medianantalet anställda i vår bransch är två, det säger en hel del tycker jag. Det finns tusentals företag som ägnar sig åt lön och redovisning. De flesta är mycket små. Det finns några lite större, Aspia, Ludvig & Co, Azets och vi. Många mindre aktörer har vare sig kapacitet eller kunskap att genomföra större automatiserings- och digitaliseringsprojekt. Jag tror att det kommer en konsolidering i vår bransch.”
Har ni någon egen systemutveckling?
”Nej, vi utvecklar inga system för lön och redovisning i Sverige, men vi tar fram robotlösningar för vår svenska leverans. Våra egna processer är utgångspunkten, hur vi levererar lön och redovisning. Sedan tittar vi på vad våra system klarar av att leverera. Där systemen inte klarar av att leverera tillräckligt hög kvalitet bygger vi en robot eller RPA för att öka effektiviteten och kvaliteten. Detta kommer mer och mer, vi har flera sådana projekt igång.”
Har coronakrisen påverkat dina planer för Sverige?
”Ja det har den. Krisen gör att fokus blir att hålla sig uppdaterad, förstå hur krisen påverkar vårt arbete och kunderna. Vi hjälper våra kunder med regeringens olika stödprogram som kommer i ett rasande tempo. Det kommer även en hel del nya kunder i det nuvarande läget. Det jag kan konstatera är att våra medarbetare är motiverade och bra på att använda sig av digitala samarbetssätt. Det är jag och andra chefer som är mest ovana att hålla distans.”