Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration.

Ditt konto

Sök

”Grafik kan revolutionera kommunikationen mellan redovisningsbyrå och kund”

Intervju

För att läsa vidare behöver du en prenumeration

Läs gratis i fyra veckor

Företagsplatsen, programvarubolaget med de största redovisnings- och revisionsbyråerna i Sverige som kunder, köptes nyligen av Wolters Kluwer. Tanken är att Wolters Kluwer ska ge extra fart år Företagsplatsens internationella expansion. För Revisionsvärlden berättar grundaren Johan Degerfeldt hur resan började när han drev Spine Redovisningsbyrå i Stockholm i början av 2000-talet.

”Vi jobbade med Hogia och de månadsrapporter vi skrev ut och skickade till kunderna kom tillbaka till oss. Kunderna kom tillbaka med rapporten tillsammans med en massa kvitton. De trodde att resultaträkningen var bokföringsmaterial – så ointresserade var de av våra rapporter.  Det var då vi kände vi att vi måste göra något. Grafik kan revolutionera kommunikationen mellan redovisningsbyrå och kund”, säger Johan Degerfeldt entusiastiskt.

Han började presentera resultatrapporterna grafiskt – och skapade embryot till Företagsplatsen. Även om det hänt en del det senaste decenniet är Degerfeldt fortfarande kritisk till hur många redovisningskonsulter ser på redovisning. Och hur litet de hjälper kunden att förstå och tolka kundföretagets siffror.

”Att skicka en balansrapport till kunden är som en som om en snickare skulle skicka en hammare till någon som vill ha ett hus byggt”, säger Johan Degerfeldt.

Han och hans kompanjon sålde redovisningsbyrån 2007, och då hade de under flera år arbetat parallellt med redovisning och Företagsplatsen. År 2006 började de sälja systemet till externa redovisnings- och revisionsbyråer. Men det räcker inte att göra snygga kurvor och diagram, utmaningen är att välja ut rätt nyckeldata.

”Ett vanligt bolag har uppåt 600 möjliga nyckeltal. Redovisningskonsulten bör sitta ned med kunden och gå igenom vilka mål företaget bör sikta mot. Det kan vara att minska i personalkostnaderna i relation till omsättningen.”

Hur många nyckeltal klarar ett litet företag av?

” Jag tycker att tre nyckeltal är en lämplig leverans i en månadsrapportering.”

Måste dessa sättas i samråd med kunden?

”Det är då det får effekt. Men då gäller det att redovisningskonsulten vågar sätta sig ner med kunden och lägga ner litet tid på att förstå kundens verksamhet. Byråerna måste ta små, små steg mot att bli mer rådgivningsinriktade.”

Hos de stora redovisningsbyråerna är Företagsplatsens grafik en del av kundportalen. Hos de mindre byråer som köper tjänsten är Företagsplatsen själva kundportalen. Borde inte grafiken i stället integreras i själva bokföringsmjukvaran?

”Inte ur redovisningsbyråns perspektiv. Alla de stora redovisnings och revisionsbyråerna vill styra kunderna till den egna portalen. De ska logga in hos byrån, inte hos banken eller i redovisningsprogrammet. Även de mindre är på väg åt det hållet. Man kan säga att Företagsplatsen gör det möjligt för den mindre byrån att skapa en portal som liknar det som så de stora byråerna erbjuder. Eftersom vi anpassar vår tjänst till kundens varumärke och färger upplever kunden att man loggar in hos byrån.”

Om min kund inte är så digital, kan jag skriva ut graferna på papper? Eller göra en PDF-fil och mejla till kunden?

”Nej, det tror vi inte på. Det är mycket bättre om man är inloggad. Då kan man klicka sig ner till verifikaten och förstå varför det har blivit som det har blivit.”

Är det viktigt att redovisningskonsulten har ett försprång gentemot kund, alltså ser förändringar i verksamheten före kunden?

”Det tror jag faktiskt och så kan vår tjänst fungera. Om likviditeten har sjunkit tre månader i rad kan systemet uppmärksamma konsulten på detta. Sedan är det upp till redovisningskonsulten att bedöma om det är viktigt.”

Vissa konsulter vill gärna skriva litet också till sina kunder. Kommer redovisningsprogrammet – eller en analystjänst – i framtiden att spökskriva underlag till redovisningskonsultens månadsbrev? Ungefär som robotar idag skriver matchreferat från sporthändelser för tidningar?

”I dagsläget låter vi inte systemet göra analys eller sådant som närmar sig analys, däremot jobbar de stora byråerna mycket med att tillhandahålla textmassor. Det är bibliotek av texter, exempelvis en bra förklaring till vad Förbjudet lån betyder,  så att konsulten har ett bra underlag i kommunikationen till kund.”

Ökar den här typen av teknik skillnaden mellan vad en liten och en stor byrå kan leverera till kund?

”I dagsläget är tekniken så billig och tillgänglig att det inte skiljer så mycket i leveransen mellan en stor och en liten byrå. I framtiden tror jag dock att stora byråer med många kunder kan få ett försprång när det gäller att analysera stora mängder kunddata eftersom du har så många fler kunder.”

Företagsplatsen har de största svenska redovisnings- och revisionsbyråerna som kunder, växer snabbt och har gått med vinst i flera år. Varför sålde ni?

”Redan när vi fått in de största svenska byråerna som kunder började vi blicka utomlands. Första steget blev att göra en integration till ett utländskt redovisningsprogram. Vi valde Xero. Med Wolters Kluwer kommer det att gå mycket snabbare att etablera tjänsten utomlands. De har en säljorganisation och kundkontakter det skulle tagit oss många, många år att bygga upp. Vi är tio personer på Företagsplatsen och vi kommer alla att jobba kvar. Vi ska dela lokal med Wolters Kluwer i Stockholm.”

Senaste från Revisionsvärlden