Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration

Ditt konto

Sök

”Från februari har vi fått tänka nytt”

Intervju

För att läsa vidare behöver du en prenumeration

Läs gratis i fyra veckor

”Spännande, utmanande och roligt” – så sammanfattar KPMG:s Patrik Anderbro sitt första år som vd.

Han tillträdde i slutet av maj i fjol. Några månader senare avslutades räkenskapsåret 2018-2019, som visade en omsättningsökning med 7 procent. Därefter tycks det ha varit full fart på byrån – ända tills coronakrisen slog till.

”Fram till januari hade vi en tillväxt på över 10 procent men i februari såg vi en väldigt snabb inbromsning på rådgivningssidan. Kunderna drog i handbromsen och nya projekt lades på is. Vår rådgivningssida har haft det tufft. Det är svårt att ge en prognos för innevarande räkenskapsår, men jag hoppas och tror fortfarande på tillväxt”, säger Patrik Anderbro.

Vilken verksamhetsdel har gått sämst under pandemin?

”Transaktionssidan och consulting har haft det tufft. Det är inte så konstigt i en sådan här osäker situation.”

Och vilken del har gått bäst?

”Troligen rådgivning som är kopplad till regeringens olika stödpaket. Där har vi fått in nya uppdrag både för revisorer och för skattesidan.”

Har ni sagt upp eller korttidspermitterat inom konsultdelen?

”Nej, vi har försökt hitta andra lösningar. Inom konsultdelen finns det ofta ganska stora möjligheter att flytta resurser mellan verksamhetsdelarna.”

Consulting/Advisory står för cirka 56 procent av er omsättning. Redovisning och lön är sålt till Aspia. Är KPMG mer konjunkturkänsligt än någonsin?

”Rådgivningssidan är en stor del av bolaget, men har lättare att ställa om än revision. Vi kan hjälpa kunderna med omstruktureringar eller finansieringsfrågor. Vi är i full färd med att kalibrera erbjudandet”, säger Patrik Anderbro.
Enligt KPMG-chefen innebär coronakrisen ganska dramatiska förändringar. Det gäller inte bara kunderna, men även revisions- och konsultbranschen.

”Från februari har vi fått tänka nytt, vi har till stora delar nya förutsättningar. Vi har i alla år sålt timmar och tagit betalt för det. Det kommer inte att gälla framöver, tror jag. Vi måste göra ganska mycket annorlunda, det gäller att få alla med på att arbeta på nya sätt och se uppsidan”, säger Patrik Anderbro.

En skillnad är hur och var man möter kunden. KPMG har inget fysiskt kundseminarium inplanerat i höst – inte ens små, lokala event.

”Det är dumt att planera in sådant som kanske inte går att genomföra. Dessutom har vi märkt att vissa av de mindre seminarier som tidigare drog 20-30 kunder, plötsligt kan få 300-400 deltagare när vi kör dem som digitala event.”

Ett exempel är webbinariet med den högaktuella rubriken Bokförings- och skattemässiga konsekvenser vid hemarbete som nyligen fick närmare 500 deltagare. I höst är bank och finansseminariet ”Vision 2030: Banking, beyond the horizon” ombokat från Münchenbryggeriet i Stockholm till ett digitalt event.

En annan utmaning i höst blir mottagandet av de nya medarbetare som varje år rekryteras direkt från högskolan, den så kallade onboardingen. I dagsläget arbetar de flesta KPMG-medarbetarna hemifrån (i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer) och även om smittskyddsläget skulle vara bättre i höst kan förbudet mot att samla 50 personer i samma lokal ställa till det.

”Vi kommer inte kunna göra som vi alltid har gjort, så mycket är klart. Samtidigt är jag inte så orolig. Du kan göra väldigt mycket digitalt. Många chefer håller digitala incheckningar varje morgon för de yngre medarbetarna där de berättar om de behöver avlastning, eller kanske vill ha mer att göra.”

Har ni styrt om rekryteringsplanerna till hösten på grund av krisen?

”Inte på det stora hela. Vi har ju varit med om konjunkturnedgångar tidigare. Om du missar en årskull får du stryk för det i två-tre år. Det misstaget gör vi inte”, säger Anderbro.

KPMG-chefen har bakgrund som bandyproffs och har beskrivit sig som en utpräglad lagspelare. Men hans tillträde för ett år sedan föregicks av splittring på högsta nivå. När Anderbro utsågs som vd i maj 2019 hade företrädaren, den från EY-rekryterade Magnus Fagerstedt, oväntat fått sparken två månader tidigare. Beslutet att byta vd tycks ha splittrat styrelsen. En tid efter Fagerstedt-petningen lämnade två ledamöter och delägare styrelsen och KPMG: revisorn Thomas Forslund och Deal Advisory-chefen Annika Melin Jakobsson, även dessa med bakgrund från EY. Det ska sägas att ingen av dem angav vd-bytet som ett skäl till att de slutade.

Hur som helst lyfter Anderbro gärna fram vikten av samarbete och samordning inom byrån. Han talar gärna om hur kunderna ska mötas av ”ett KPMG”. Anderbro poängterade redan vid tillträdet behovet av att bygga lag och vikten av att som byrå vara mindre beroende av enskilda personer.

”Det räcker inte att vi har en Zlatan, alla roller måste samverka. Och för att det ska gå måste alla individer vara införstådda med hur de medverkar till helheten”, sa Patrik Anderbro då.

Hur har det gått med lagbygget?

”Jag tycker att vi är på god väg. När det gäller stora kunder har vi blivit bättre på att nyttja helheten. Det är roligt att se hur fantastiskt bra vi kan möta våra kunder när vi nyttjar hela KPMG. Självklart har vi fortfarande många viktiga nyckelpersoner, men dessa har blivit bättre på att involvera duktiga kolleger. Men vi har mer att göra.”

Vadå till exempel?

”Vi ska involvera vår framgångsrika skatteavdelning oftare än idag. Och vi ska nå ut med vårt rådgivningserbjudande även till mindre kunder.”

Sedan ett par månader är KPMG:s verksamheter i Lettland och Litauen en del av KPMG Sverige, se tidigare artikel. KPMG i Baltikum har tidigare hört till KPMG-familjen i Central- och Östeuropa.

”Vi vill jobba mer internationellt. Estland anslöt sig till Finland, vi fick frågan från Lettland och Litauen. Samgåendet rymmer många möjligheter, exempelvis finns möjlighet att hjälpa varandra med resurser. Vi har inte riktigt samma säsong, så vi hoppas att Lettland och Litauen ska hjälpa oss på revisionssidan när det gäller de större bolagen. Sedan finns det digitaliseringsprojekt där det många gånger är lättare att rekrytera it-kompetens i Baltikum.”

Senaste från Revisionsvärlden