Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration

Ditt konto

Sök

“Det blir fler partner efter ägarskiftet”

Intervju

För att läsa vidare behöver du en prenumeration

Läs gratis i fyra veckor

Revisionsvärlden träffar chefen för PwC Business Services Magnus Eriksson drygt en vecka efter att jätteförsäljningen av hans affärsområde offentliggjorts. Beskedet slog ned som en bomb i Redovisningssverige. Även för de flesta av Business Services 1100 medarbetare var affären en överraskning. Reaktionerna från medarbetarna uppges till största delen ha varit positiva.

“Inledningsvis var det vissa som var oroliga då det finns en stor stolthet över att tillhöra PwC. Varumärket står för mycket positivt gentemot kunderna, och vissa är oroliga för att tappa det. Nu när nyheten landat så är det många som inser fördelarna med att vi kan växa med nya tjänster på nya marknader, att det innebär stora möjligheter till personlig utveckling samt inser att det är spännande att få vara med från början och bygga ett nytt och starkt varumärke som marknadsledare från dag ett”, säger Magnus Eriksson.

För Business Services-chefen själv var offentliggörandet närmast förlösande, han har levt med försäljningsprocessen i över ett halvår.

“Det var den 14 augusti i fjol som jag för första gången fick reda på att man övervägde en försäljning”, berättar han.

Skälen till affären har beskrivits tidigare: Reglerna mot kombiuppdrag hindrar Business Services från att ta ut sitt erbjudande till större företag. Dessutom ställer Revisorslagen strikta krav på vad en revisionsbyrå får syssla med vilket riskerar att bromsa samarbeten som Business Services vill göra. Magnus Eriksson anger dessutom ett tredje skäl – den stora svenska redovisningsdelen är en udda fågel inom det globala PwC-nätverket.

”Den verksamhet vi bedriver i Sverige är rätt så unik i ett internationellt perspektiv”, säger Magnus Eriksson.

Ett intensivt arbete inleddes efter sommaren för att förbereda försäljningen.

”För mig och en liten grupp kolleger i Business Services handlade det om att i augusti och september ta fram affärsplaner och presentationer, ett omfattande arbete. I början av oktober träffade jag åtta intressenter i en så kallad pre marketing presentation”, säger Magnus Eriksson.

Var det både PE-bolag och industriella köpare i budprocessen?

“Ja. Jag vill inte gå in i detaljer, men så mycket kan jag säga. Det fanns ett stort intresse för bolaget och det var både svenska och internationella team som kom hit. Och det blev tydligt ganska snabbt att IK Investment Partners var en av våra favoriter”, säger Magnus Eriksson.

Varför?

“IK Investment Partners har en extremt hög kompetens när det gäller strategier och att utveckla en verksamhet. De har också kapital för att investera framgent. De är imponerade av vår tillväxt och att vi kommit såpass långt i vår digitalisering. Och de tror liksom vi att vår affärsmodell kan skalas upp ordentligt”, säger Magnus Eriksson.

På det stora hela tycks beskedet om att Business Services säljs till ett så kallat riskkapitalbolag ha landat väl inom Business Services. Men för att personligen pejla in stämningsläget ger sig Business Services chef i dagarna ut på en landsomfattande turné. Under mars ska han under tre veckor besöka 27 kontor. Det blir nästan två per arbetsdag i snitt.

“Jag kommer att möta de flesta av våra anställda, beskriva min syn och hur jag uppfattar vägen framåt. Men framförallt lyssna och svara på frågor”, säger Magnus Eriksson.

Redan nu vill han skicka ut ett lugnande besked till de som arbetar vid de mindre av Business Services 71 kontor.

“Det finns inga planer på att stänga några kontor. Kontorsnätet är jätteviktigt för oss. Vi har 27 000 kunder och det är den lokala närvaron som gör oss unika på marknaden”, säger Magnus Eriksson.

I takt med att redovisningen automatiseras blir väl den lokala närvaron mindre viktig?

“Det är inte säkert. I den digitala världen kommer mötet mellan människor att bli ännu viktigare. Hur det kommer att se ut på lång sikt vet vi inte. Men det som gör kunderna riktigt nöjda är att ha en kontaktperson, ett bollplank, som följer företaget löpande. Den personen är ofta lokal”, säger Magnus Eriksson.

Ägarskiftet kommer att öppna för möjligheter till delägarskap. Idag är nio personer inom Business Services PwC-partners, vilket är anmärkningsvärt få med tanke på att hela PwC har 242 delägare och affärsområdet står för en femtedel av försäljningen.

“Det blir fler partner efter ägarskiftet. Dessutom kommer det att finnas möjligheter för fler medarbetare att bli partners framöver. Både jag och IK Investment Partners tycker att det är viktigt att vi får en större partnergrupp”, säger Magnus Eriksson.

Mannen som kommer att leda Sveriges nya outsourcingjätte inom ekonomi och lön inledde karriären som rådgivare och revisor. Under 1980- och 1990-talet drev han en mindre revisions- och redovisningsbyrå i Göteborg och Alingsås som förvärvades av PwC 2001.  Senare blev han chef för PwC-kontoret i Göteborg.

”Jag flyttade upp till Stockholm 2009 för att ta nationellt ansvar för det som då kallades Affärsservice som inkluderade redovisningsverksamheten, lönehantering och rådgivning. Vi sågs som en stödfunktion till revision. Mellan 1999 och 2007 hade PwC förvärvat en stor mängd redovisningsbyråer runt om i Sverige. Jag gjorde en analys av verksamheten och bestämde mig för att bygga den nya digitala affärsmodellen”, säger Magnus Eriksson.

Den nya Business Services-chefen införde gemensamma system och arbetssätt i den spretiga organisationen. Dessutom tog man fram ett gemensamt erbjudande till marknaden med tydligare prissättning. Processen kröntes med PwC:s affärsplattform gentemot mindre företag – MyBusiness – som lanserades 2012.

”Det är en plattform där vi samlar de bästa programmen och tjänsterna på marknaden. Det har tagit sex år att transformera verksamheten. Idag är 95 procent av uppdragen digitala. Det är tack vare den här jätteförändringen vi de senaste tre åren kunnat växa med 8 procent om året – organiskt”, säger Magnus Eriksson.

Det är i MyBusiness som Eriksson vill kunna haka på ännu fler typer av tjänster och system. Tankarna känns igen från konkurrenter, en trend är att kreditbolag knyts till bokföringsprogram och redovisningsbyråer. En annan trend är att erbjuda försäkring. För vissa aktörer är visionen att systemen själva ska räkna ut vilken tjänst företagaren borde vara intresserad av.

”Vi går allt mer mot ett ekosystem, där vi med hjälp av samarbetspartners vill kunna leverera mer till kunderna. Vår affärsmodell kommer att förändras mycket och då gäller det att vara snabbfotad. Min modell är att köra igång och testa olika samarbeten, snarare än att analysera och utreda. Den tiden har vi inte”, säger Magnus Eriksson.

Kan sådana samarbeten bli en ny intäktskälla, alltså att ni får del av de intäkter som skapas i er plattform?

”Det är helt klart att vi går mot en sådan utveckling. Tidigare handlade redovisning om att sälja timmar, så kommer det inte att vara i framtiden. It-sektorn och redovisningssektorn går ihop.”

Hur ska ni ligga i framkant när det gäller samarbeten?

”Sedan 2009 har vi byggt upp en affärsutvecklingsenhet på 40 personer som driver utvecklingen av vårt erbjudande tillsammans med kunder och medarbetare. Detta för att identifiera vilka behov som finns och kunna utveckla tjänster och system för att möta dem. Vi arbetar också långsiktigt med strategiska samarbetspartners, till exempel Danske Bank, för att kunna ta ut attraktiva erbjudanden och förenkla för våra kunder.

Senaste från Revisionsvärlden