”Byråer som inte digitaliseras inom fem år försvinner”

För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
När det norska programvarubolaget 24SevenOffice noterades på svenska Aktietorget i fjol var det enligt egen utsago för att visa att man menar allvar med målet att bli ett nordiskt bolag. Norge stod i fjol för drygt 90 procent av omsättningen på 79 miljoner kronor för bolaget som säljer ett webbaserat affärssystem.
Av 28 000 kunder är omkring 700 svenska och vd:n Ståle Risa tillbringar nu halva tiden i Sverige för att göra den blågula kundstocken större.
”Sverige har fullt fokus. Nu ska vi aktivt hämta in kunder här”, säger han när Revisionsvärlden träffar honom i Stockholm.
Samma dag intervjun görs är första dagen på jobbet för bolagets säljchef i Sverige, den först anställde i Sverige. I Norge finns ytterligare omkring 65 medarbetare.
”Målet är att bygga upp en försäljningsorganisation på 10 anställda i Sverige inom ett års tid”, säger Ståle Risa.
Han tycker att branschdynamiken är densamma i bägge länderna, och säljstrategin skiljer sig inte heller. Plattformen ska säljas till redovisningsbyråer och direkt till företag med fem anställda och uppåt.
”De webbaserade affärssystem som har kommit har antingen haft för lite funktionalitet eller varit för komplexa och dyra för mellansegmentet”, säger Ståle Risa.
På aktiemarknaden har 24SevenOffice jämförts med Fortnox, vars aktie gått som en raket det senaste året. Från ett kundperspektiv är huvudkonkurrenten snarare Visma.
”Men de har inte webbaserade produkter med moduler runtomkring för bland annat projektstyrning”, hävdar Ståle Risa.
Hans molnbaserade affärssystem ger som exempelvis Fortnox möjlighet att koppla på tredjepartsmoduler för bland annat lönesystem och kassor.
”På webben har möjligheten att koppla på moduler blivit mycket vanligare med åren. Den utvecklingen vinner vi många case på i dag”, säger Ståle Risa.
Han budskap till redovisningskontoren är att de ska bygga sina egna affärsmodeller runt 24SevenOffices plattform.
Tanken är att byrån, efter att ha betalat en fast kostnad till 24SevenOffice, själva ska få programvaruintäkter genom att sälja skräddarsydda abonnemang för plattformen till de egna kunderna.
”Hur de paketerar erbjudandet och vad de tar betalt av kunderna lägger vi oss inte i”, säger han.
Tillsammans med en partner bygger det norska bolaget en AI-motor som ska beta-testas mot kunder under sommaren för att sedan lanseras skarpt under hösten. Den bygger på kunddata som sträcker sig femton år bakåt i tiden.
Motorns första funktion rör automatisk bokföring. AI:n läser in och kommer med förslag på hur fakturor ska hanteras. Den sortens arbete lägger många byråer fortfarande mycket tid på. Samtidigt är jobbet enligt Risa ”tråkigt och repetitivt”, som visar upp en halvfärdig version av AI-lösningen på sin laptop.
Vi har hört det förr: Tiden som frigörs ska byrån lägga på ekonomirådgivning. Men först måste prismodellen ändras-
”Fakturerar du på timbasis och arbetar en timme mindre tjänar du mindre. Men med ett fast pris blir du ju supermotiverad att effektivisera bort en timme.”
Ståle Risa ser det som en nödvändig förändring i affärsmodellen.
”Redovisningskontoren måste tänka på annat än bokföring. De jobben kommer utan tvivel bli automatiserade. Byråer som inte digitaliseras inom loppet av fem år försvinner.”