Gå till innehållet
Gå till startsidan

Affärsnyheter för dig inom redovisning, revision och rådgivning

för att läsa, eller prova fyra veckor gratis prenumeration.

Ditt konto

Sök

”Blockkedjan får stor betydelse för branschen”

Intervju

För att läsa vidare behöver du en prenumeration

Läs gratis i fyra veckor

Revisionsvärlden träffade Matthew Le Merle på programvaruföretaget Vismas kontor på Kungsholmen i Stockholm. Han är tech-investerare, styrelseproffs och föreläsare baserad i Silicon Valley, och rådgivare till teknikjättar som Alphabet, Google och PayPal. Visma har tagit honom till Stockholm för att föreläsa för redovisningsbyråer inom affärsutvecklingsprogrammet Panalitix, med flera av landets mest snabbväxande byråer som kunder.

Hans föreläsning kretsar kring blockkedjan, som han tror kommer att få betydelse för en rad områden. Hittills är blockkedjetekniken mest känd för kryptovalutor som Bitcoin. Tekniken kan dock även användas på många andra sätt. Redovisning är ett område som skulle kunna revolutioneras med blockkedjor. Om köpare och säljare av en vara eller tjänst inte behöver bokföra en transaktion i var sin redovisning, utan kan använda ett gemensamt redovisningsprotokoll, blir redovisningsfusk svårt eller omöjligt – och revision i förlängningen onödig.

“Idag är blockkedjetekniken långsam och resurskrävande, men den utvecklas snabbt. Redovisnings- och revisionsbranschen kommer i framtiden att handla mindre om att kontrollera och kvalitetssäkra data, mer om att tolka och förstå”, säger Matthew Le Merle.

Även om redovisning i blockkedjan ligger en bit in i framtiden tror Matthew Le Merle att den kommer att påverka vardagen för redovisningsbyråer om bara ett par år. En tillämpning han tror mycket på är register, där myndigheter och stora organisationer i många länder utreder om blockkedjan kan användas.

“Det kan vara ägarregister över diamanter, fastigheter, konst eller ägarboken i ett aktiebolag. Sådana register kan hållas uppdaterade i realtid, vilket gör bedrägerier och olika typer av fusk mycket svårare än idag”, säger Matthew Le Merle.

Hans råd till svenska revisions- och redovisningsbyråer är att inrikta sig mot kunder som verkar i en digital miljö.

“Det finns sådana här i Norden. Spotify och Mojäng är stora exempel på spännande techbolag, men det finns säkert många små också. Om ni kan vara relevanta för digitala kunder kommer ni att tvingas till frontlinjen. Då blir ni attraktiva för andra också”, säger Matthew Le Merle.

Senaste från Revisionsvärlden