BDO sänker tillväxtmål

För att läsa vidare behöver du en prenumeration
Läs gratis i fyra veckor
Redan prenumerant?
BDO lyckades överträffa målet om 800 miljoner kronor i årsomsättning för den visionsperiod ”Vision 2020” som BDO precis har avslutat. Det säger vd Malin Nilsson till Revisionsvärlden.
”Vi kommer att överträffa det målet, som var högt när det sattes upp i början av förra visionsperioden. Men det viktigaste som vi tar med oss från den vision vi nu lämnar är att vi har en förmåga till förflyttning och vi har genomgående behållit branschens nöjdaste kunder. Det är tack vare att vi satte tydliga mål och det höga engagemang som finns hos vår medarbetare”, säger Malin Nilsson.
BDO-koncernen omsatte 797 Mkr under det brutna räkenskapsår som slutade den 31 augusti i fjol. Malin Nilssons besked innebär att det blev i alla fall marginell tillväxt under räkenskapsåret som slutade 31 augusti i år. Årsredovisningen är ännu inte offentlig.
BDO-nätverket har inför den kommande femårsperioden satt upp nya visioner och mål. Ytterst ska BDO:s gobala visionsmodell ”It’s time for BDO to lead” vara ett rättesnöre även för den svenska verksamheten.
”Vi går in i en ny visionsperiod, och arbetet med att ta fram vår vision här i Sverige har involverat både partners och medarbetare. En av framgångsfaktorerna i It´s time to lead är att vara spetsiga på marknaden, att våga ta position och kliva fram som morgondagens rådgivare. Mod är ett av våra fyra ledord”, säger Malin Nilsson.
Under den kommande visionsperioden vill Malin Nilsson att BDO ska ta ett ”ännu stadigare grepp” om byråns nisch; ”mindre och medelstora företag som vill utvecklas”.
Vilka är era nya tillväxtmål?
”Vi vill fortsätta växa, men inom utvalda områden och inom valda segment. Över tid är tillväxtmålet 5 procent om året, och vi vill fortsätta att växa snabbare än branschen. Det är även viktigt att fortsatt ha branschens bästa kundupplevelse och högt förtroende”, säger Malin Nilsson.
Det nya tillväxtmålet är lägre än det tidigare, som innebar 10 procent omsättningsökning – varje år.
Hur går innevarande räkenskapsår, som väl påverkas av coronakrisen?
”Jag tycker att vi klarar det här året bra. Jag är otroligt tacksam över de digitala investeringar vi gjort de senaste åren, det har vi haft nytta av nu. Och jag är väldigt imponerad över hur alla medarbetare på BDO har gjort sitt yttersta för att möta situationen på bästa sätt.”
Ni rekryterade färre nyexaminerade i höstas än normalt, när ska ni börja anställa igen?
”Vi tar in en kull nya medarbetare i januari. En del av dem är personer som vi från början hade tänkt skulle börja efter sommaren. Jag upplever att de visat stor förståelse för att vi pausade rekryteringsprocesserna under våren”, säger Malin Nilsson.
Hur klarar kunderna krisen?
”Tidigare upplevde jag att se riktigt stora bolagen hade ett digitalt försprång, men genom coronakrisen har många mindre- och medelstora företag kommit ikapp. Många kunder har varit enormt snabbfotade och lyckats ställa om sina affärsmodeller, ibland med vår hjälp. Krisen slår väldigt olika mellan företagen men också inom olika branscher men visst är det många som har det tufft och har behövt vår rådgivning kring krispaket och stöd.”