Inga långvägare bland BDO:s nya delägare

Fem nya partners i år – alla rekryterade utifrån.

Nya BDO-partner: Jonas Holmberg, Maria Hyckenberg, Maria Björkman och Per Fridolin.

BDO tar in fem medarbetare som partners i år. Två av dem verkar inom företagsservice (alltså redovisning/outsourcing), två inom revision och en inom skatt.

  • Maria Hyckenberg är skatterådgivare och kontorschef i Jönköping. Hon har varit på BDO i knappt tre år och har tidigare arbetat på Skatteverket och på PwC.
  • Maria Björkman, auktoriserad redovisningskonsult och marknadsansvarig i Uppsala. Hon gick över från KPMG till BDO för ett par år sedan i samband med att KPMG sålde redovisning- och lön till Aspia.
  • Per Fridolin, auktoriserad revisor och licensierad revisor för finansiella företag. Baserad i Stockholm och rekryterades för ett par år sedan från Grant Thornton. ”Pers expertkunskaper om framför allt kreditinstitut tillsammans med hans kundorienterade och serviceinriktade sätt har varit avgörande i många nya uppdrag”, skriver BDO i pressmeddelandet.
  • Jonas Holmberg, regional chef för outsourcing i Stockholm. Har mer än tio års erfarenhet av outsourcing både nationellt och internationellt. Har bakgrund på outsourcingspecialisten Azets och kom till BDO för tre år sedan.
  • Jonas Mårtensson

    Dessutom uppger BDO att auktoriserade revisorn Jonas Mårtensson blivit partner. Han anslöt från KPMG till BDO:s kontor i Uppsala redan vid årsskiftet. Han har arbetat på KPMG i över 20 år och var även där partner.

De nya delägarna har således gjort karriär huvudsakligen utanför BDO. Två av fem är revisorer. I fjol var det endast en revisor i partnerkullen hos BDO.

”BDO är mer än bara en renodlad revisionsbyrå, med ett omfattande tjänsteutbud, och det speglar sig även bland våra nya partners”, kommenterar Pether Römbo, ordförande i delägarberedningen.

Han anser att de invalda delar ett “starkt marknadsfokus” och pekar på att de lyfts upp i samband med att BDO går in i en ny visionsperiod som innebär en “ordentlig ambitionshöjning” för byrån.

”Partnerintaget blir ett viktigt tillskott inte minst i vårt arbete med att implementera den nya visionen som går under namnet It’s time to lead”, kommenterar Pether Römbo.

Martin Hammarström

[email protected]