Hitta medarbetare största hindret för dalabyråns tillväxt

En omsättningsökning på 50 procent under verksamhetsåret 2023 gör Bissacc till vinnare av Årets tillväxtbyrå i Dalarnas län för andra året i rad.

Grundaren Niklas Karlsson är ödmjuk och konstaterar att byrån har vuxit från en liten nivå, så varje extra person som kommer in gör stor skillnad för siffrorna. Han gör bedömningen att tillväxten håller i sig under 2024 för att sedan stabiliseras under 2025.

”Den största utmaningen, eller det största hindret för tillväxt, är möjligheterna att hitta rätt medarbetare. På den sidan är det brist”, säger han.

Ekonomibyrån startades för sex år sedan och riktar in sig mot lite större företag med en omsättning mellan 50 och 500 miljoner kronor. Framför allt erbjuder man tjänster som månadsrapportering, årsbokslut och årsredovisningar.

”Vi gör en del traditionella redovisningsjobb men det är inte vårt främsta mål utan där skiljer vi oss lite från andra. Vi är snarare en länk mellan redovisningsbyråer och revisionsbyråer”, säger Niklas Karlsson.

Det senaste året har antalet anställda legat på cirka tio personer och Niklas Karlsson konstaterar att det gick fort i utvecklingen åren 2022 till 2023.

”När man kommer upp på en viss nivå, runt tio anställda, så måste man anpassa verksamheten efter det. Nu har vi ägnat oss åt att stabilisera byrån”, säger han.

Den framtida utmaningen ligger som sagt främst i att hitta rätt medarbetare i takt med att byrån växer. Bissacc arbetar målmedvetet med Linkedin och andra sociala medier för att göra namnet känt, och satsar också på träffar med potentiella medarbetare.

”För någon som kommer från en stor byrå kan det avskräcka att gå till en byrå där namnet inte är så känt. Men att vi till exempel fick tillväxtpriset även i fjol hjälper till att sprida kännedomen om varumärket, det är roligt”, säger Niklas Karlsson.

Bissacc har kontor i Falun och i Mora. På den sistnämnda orten arbetar i dag sju medarbetare och målet är att även få lika många till kontoret i Falun på sikt. Det behövs för att kontoren ska bli stabila och för att få till ett bra kunskapsutbyte kollegor emellan, men också för att det ska finnas utrymme för frånvaro vid föräldraledigheter och sjukdom.

”Den som börjar arbeta hos oss kommer att märka att det inte bara handlar om vanlig bokföring och att sitta och knappa in uppgifter. I stället får man vara med om företagsförvärv, nyemissioner och andra speciella händelser som är vanligt hos våra kunder”, säger Niklas Karlsson.

Läs en tidigare intervju med Niklas Karlsson.

Charlotta Marténg

[email protected]