Programvarubolagen fick det tidvis hett om öronen när Srf konsulternas Stockholmskrets under måndagen anordnade en paneldebatt vid en utbildning för medlemmar. Flera av de närvarande redovisningskonsulterna uttryckte missnöje med att kunderna i allt högre utsträckning sköter den löpande bokföringen i molnbaserade program, med resultatet att det blir fel och redovisningskonsulten tvingas rätta till felen i arbetskrävande och tidskritiska punktinsatser.
Många skyllde utvecklingen på programvaruföretagen som marknadsför sina program direkt till företagarna. Ofta med löften om att automation gör bokföring enkelt.
”Med ett klick eller två så är bokföringen klar.”
”Tänk om bokföringen sköttes automatiskt, utan att du behöver tänka på den…”
”Lätt som en plätt, nästan självkörande…”
Detta är tre exempel på marknadsföring som en Srf-medlem läste upp och som hon ansåg vara på gränsen till vilseledande. En annan konsult berättade om en ny kund som skött redovisningen på egen hand i två år, utan att bokföra några intäkter alls. En tredje konsult ansåg att programvaruföretagen måste vara mycket tydligare med vad de säljer och vad de automatiska funktionerna betyder.
”Kunderna vill bokföra själva och de litar för mycket på de automatiserade systemen. Vi fick in en kund som bokfört alla kostnader under ett helt år som bankkostnader, eftersom systemet föreslagit det.”
Andreas Staglianó, utvecklingschef på Bjorn Lunden tog delvis åt sig av kritiken.
”Det är möjligt att vi behöver bli bättre på att utbilda företagarna i programmen. Vi ser att de lär sig, även om de gör dyra misstag på vägen. Vi ser också att många skaffar sig en redovisningskonsult efter att ha försökt själva i ungefär sex månader”, sa Andreas Staglianó.
Både han och branschexperten Jan Söderqvist, som representerade Visma Spcs, påtalade att programvaruföretagen försöker att slussa kunder till redovisningsbyråerna, ”bland annat genom vår byråkarta”, men att de varken kan eller vill stoppa entreprenörer som vill bokföra själva. Söderqvist ser paralleller till hur många företag på 1990-talet började bokföra själva i den tidens ekonomiprogram.
”Företagen köpte egen programvara och redovisningsbranschen kände sig hotad, men i början på 2000-talet svängde pendeln tillbaka. Troligen befinner vi oss just nu i en likande situation där redovisningsbranschen utmanas”, sa Jan Söderqvist.
Han råder redovisningsbranschen att inte tappa bort den personliga kontakten med kunderna, vilket är lätt hänt när redovisningen digitaliseras. Han ser paralleller till banksektorn, där apparna och systemen tagit över, få kunder använder de allt färre kontoren och där det är glest mellan kundmötena.
”Fokusera på den personliga kontakten. Ni ska inte göra samma misstag som bankerna gjort”, sa Jan Söderkvist.